Kristerssons fossilfacit: 4,7 miljoner ton i ökade utsläpp

Foto: European People's Party

Ulf Kristersson har inte ens varit statsminister i ett år men redan hunnit lägga fram politik som ökar utsläppen med minst 4,7 miljoner ton koldioxid per år.

Redaktionen

create 2023-09-08 update 2023-10-31

”Nu får vi ordning på klimatet”. Så stod det på Moderaternas valaffischer, med Ulf Kristersson i förgrunden, på en härlig skogspromenad med hunden. Facit efter ett års regerande är något helt annat: 4,7 miljoner ton i ökade utsläpp och minst 13 miljarder kronor i ökade fossilsubventioner.

Hur blev det så? Svaret är enkelt. Efter ett år av regerande är det tydligt att löftena om sänkta priser på bensin och diesel går före allt annat när Tidöpartierna prioriterar.

Att priset sedan verkligen sänks så mycket som man utlovat ”vid pump” har visat sig vara svårt att uppnå, men Kristerssons koalition har kompenserat detta genom att vidta alla tänkbara åtgärder och hoppas att någon av dem biter. Prislappen i andra änden har blivit enorm, både för klimatet och för skattebetalarna.

Sedan Ulf Kristersson tillträdde som statsminister har tre beslut tagits som kraftigt ökar utsläppen:

  • Sänkningen av skatten på fossila drivmedel i budgeten för 2023 på 6,7 miljarder per år. Denna skattesänkning beräknas ge ökade utsläpp på ca 300 000 ton koldioxid per år.
  • Sänkningen av reduktionsplikten (vilket innebär att mindre förnybara bränslen behöver blandas in i bensin och diesel). Denna sänkning beräknas öka utsläppen med 4 miljoner ton koldioxid per år.
  • Sänkningen av skatten på fossila drivmedel i budgeten för 2024 (som presenterades igår) på 6,5 miljarder per år. Sänkningen beräknas öka utsläppen med 350 000 ton koldioxid nästa år (sen blir det ännu högre).

För skattebetalarna har det hittills varit en dyr historia. 13 miljarder i ökade subvention för fossila bränslen, rakt emot det som Miljöministern lovade världen vid det senaste klimattoppmötet.

Därtill kan läggas ett antal andra beslut som att slopa klimatbonusen för bilar, att flytta pengar från tågunderhåll till vägar och att kasta det klimatsmarta reseavdraget i papperskorgen.

Att ”få ordning på klimatet” var aldrig menat som något mer än en snygg valaffisch. I praktiken har ingen annan statsminister i modern tid ökat utsläppen lika mycket på så kort tid genom politiska beslut.

Dela