Det utlovades en snabbare övergång till elbilar och minskade utsläpp. Men det blev i stället en renässans för bensinbilarna, samtidigt som elbilsförsäljningen minskar. Hur i hela världen gick det till?
Liberalerna lovade inför valet 2022 att fasa ut fossila subventioner. ”Subventioner, inklusive skattelättnader och stöd, till fossila bränslen i Sverige såväl som globalt ska successivt avskaffas.”
Elektrifieringen av bilar skulle skyndas på, lovade partiet. Och så det här löftet som är svårt att misstolka: ”Fossilutsläppen från transportsektorn ska bort”.
Men det var innan valet.
Direkt efter valet gjorde man omedelbart tvärtom. Ett antal beslut fattades av den tillträdande Tidöregeringen som går i rakt motsatt riktning:
1. Bonusen för elbilar togs bort med omedelbar verkan.
2. Priset på bensin och diesel har pressats nedåt. Dels genom ett antal skattesänkningar, dels genom sänkt reduktionsplikt.
Vad händer om man i ett slag gör elbilar 70 000 kronor dyrare, samtidigt som man gör fossila bränslen billigare? Någon som kan gissa?
Eftersom det ofta tar ett antal månader från att man beställer en ny bil till att den registreras så finns en viss eftersläpning i statistiken. Men nu börjar effekterna av politiken att märkas, och det är en utveckling som går i rakt motsatt riktning mot vad som utlovades.
Elbilsförsäljningen rasar. Privatmarknaden är enligt branschorganisationen iskall. I stället ser vi nu en renässans för fossilbilar. Bensinbilarnas andel ökade från 22,4 till 25,5 procent i februari 2024 jämfört med samma månad 2023. De rena elbilarna minskade under samma period från 31,3 till 28,3 procent.
Samma boom för fossilbilar syns på andrahandsmarknaden. Andrahandspriset på bensinbilar ökade med 1,4 procent i februari jämfört med månaden innan, medan uppgången för dieselbilar var 0,7 procent, enligt siffror från Wayke.
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet