McDonald’s i lobbykampanj för mer avfall

Foto: Dinkun Chen

För att undvika en framtid som översvämmas av plast och engångsförpackningar försöker EU genomföra skärpt lagstiftning. Men nu försöker McDonald’s sätta käppar i hjulen med en lobbykampanj som beskrivs som en av de största i världshistorien.

Lorentz Tovatt

create 2023-05-10 update 2023-05-10

En miljon ton eller ungefär 100 Eifeltorn. Så mycket väger alla de engångsförpackningar som enbart McDonald’s ger upphov till varje år. Därför är det kanske inte så konstigt att de nu satsar allt på att stoppa EU:s planerade skärpningar.

Mer specifikt handlar det om EU:s kommande lagstiftning som syftar till att gynna återanvändbara förpackningar och därmed minska på plast och engångsförpackningar. Lagen föreslår ett förbud mot engångsförpackningar på restauranger och kaféer till 2030, och en ökning av återanvändbara förpackningar för hämtmat.

Tillväxten av avfall från förpackningar är alarmerande inom unionen. Enbart engångsplast förväntas fördubblas inom Europa till 2040 och därmed stå för en femtedel av hela världens koldioxidbudget. Nästan 10 procent av oljan och gasen i EU används för att tillverka plast, bland annat för förpackningar, och nästan hälften av papperet som används i EU används för förpackningar.

Sedan förra året har nu McDonald’s tillsammans med branschkollegor från andra bolag genomfört det som vissa nu beskriver som en av de största lobbykampanjerna någonsin för att få fortsätta använda engångsförpackningar. De har finansierat tre studier, lanserat två webbplatser och sponsrat flera artiklar som attackerar lagstiftningen. Branschen har det senaste året haft nästan 300 möten med europaparlamentariker, vilket kan jämföras med miljöorganisationernas ynka 21.

Nu varnar forskare och miljöorganisationer för den desinformation som McDonald’s kampanj innebär, inte minst när utredning efter utredning visar vilka stora miljö- och klimatvinster som kommer av en mer cirkulär modell för förpackningar.

Europaparlamentet förväntas rösta om den nya lagen någon gång under de kommande 12 månaderna. Det återstår alltså att se om EU-demokratin kan stå pall mot lobbyismen.

Dela