Ministerns beska besked: kommer inte rädda nattåget

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) vill satsa på flyget, men inte på nattåget. Foto: Riksdagen.se

Nattågen mellan Göteborg och Umeå/Åre kommer att läggas ner, och regeringen kommer inte göra något för att rädda dem. Det är beskedet från ansvarig minister, som i stället vill lägga nya miljarder på flyget.

Sven Elander

create 2024-08-23 update 2024-08-23

Just nu förhandlar regeringen om att antingen halvera eller helt ta bort flygskatten. Kostnaden för reformen, som skulle öka utsläppen rejält, skulle bli ca 900 miljoner om skatten halveras och 1,8 miljarder om skatten helt tas bort.

Men samtidigt står det klart att nattågen mellan Göteborg och Umeå samt mellan Göteborg och Duved/Åre kommer läggas ner, och regeringen kommer inte göra något för att hindra det. Det är i P4 Västerbotten som infrastrukturminister Andreas Carlson levererar det beska beskedet:

”För de resenärer som vill åka nattåget finns fortsatt möjlighet till detta via Stockholm”.

I Västerbotten är man inte alls nöjd med beskedet. Regionala utvecklingsnämnden i Västerbotten fattade vid sitt sammanträde den 22 augusti ett beslut om att skicka en skrivelse till regeringen med en uppmaning att säkerställa nattågstrafiken mellan Umeå och Göteborg.

Regionala utvecklingsnämnden anser att nedläggningen av nattågstrafiken kommer att innebära att fler väljer att flyga i stället för att åka tåg.

– Vi i Västerbotten är ledande i den gröna omställningen, och det ska vi fortsätta vara. Att ta bort nattåget är helt fel väg att gå. I ett klimatsmart Sverige behövs tåget, säger Rickard Carstedt (S), ordförande Regionala utvecklingsnämnden i ett pressmeddelande.

Myndighetschef Karolina Filipsson vid Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten menar att det som Andreas Carlson föreslår, att resenärer i stället ska ta nattåget från Stockholm, inte är ett likvärdigt alternativ, och att den försämring som byten, förlängda restider och färre turer som en nedläggning av nattågstrafiken till Göteborg innebär är extremt beklaglig.

– Mot bakgrund av den utveckling som kan ses i norra Sverige och behov att öka det hållbara resandet så bör nattågstrafiken till och från Göteborg finnas kvar. Jag hoppas att Trafikverket inser behovet och att det innan trafiken upphör finns en lösning som innebär fortsatt nattågstrafik mellan Umeå och Göteborg, säger Karolina Filipsson.

En namninsamling har startats för att rädda nattåget mellan Göteborg och Åre/Umeå som i skrivande stund har 45 000 underskrifter.

Dela