Skåne har blivit känt för sin så kallade klimatväxlingsmodell. En avgift läggs på organisationens fossila resor, exempelvis flyg och bil. Pengarna används inom organisationen för att stärka klimatsmart resande såsom tågresor och cykel men även för att underlätta för digitala möten.
En nu ska systemet avvecklas. Det har beslutats av regionens högerstyre bestående av M, KD och L med stöd av SD.
Styret motiverar sitt beslut med att systemet inte fungerar. Men enligt region Skånes egen hemsida är det tvärtom ett väldigt effektivt system. Såhär står det på hemsidan:
Hos organisationer som infört klimatväxling minskade utsläpp och kostnader från tjänsteresorna med 10-50 procent, redan före pandemin.
Kanske finns det andra drivkrafter bakom beslutet trots allt. När ETC intervjuar SD:s gruppledare Niclas Nilsson framkommer det att han i själva verket helt enkelt är klimatförnekare.
– Tjänstemännen måste kunna ta sig smidigt till sina möten. Inrikesflyget är bra. Det påverkar inte klimatet på något märkbart sätt, det är rent nonsens. De som tror på det här med klimatet och utsläppen måste titta på de globala utsläppen, säger han.
Men att ta tåget verkar inte så svårt som SD tror. I fjol gjordes 13 procent av regionens tjänsteresor till Stockholm med flyg. För politiker var siffran nästan 60 procent, rapporterar Sveriges Radio, vilket skvallrar om goda förutsättningar för beteendeförändringar.
Att SD:s drivkrafter ofta bottnar i att partiet ifrågasätter vetenskapen kring klimatförändringar är känt sedan innan. Att det återigen är Liberalerna som får uppdraget att driva igenom politiken ekar välkänt från rikspolitiken.