Nya flygfiaskot: 97,7 procent fossilt bränsle

Foto: Artturi Jalli, unsplash  

Flyget har lovat vara fossilfritt till 2030. Men nya siffror visar att 97,7 procent av flygfotogenet är fossilt. Bränsleleverantörerna misslyckas för tredje året i rad med sin omställning.

Sven Elander

create 2024-06-19 update 2024-06-19

Få branscher utlovar lika mycket som flyget när det gäller grön omställning. Den svenska flygbranschen har lovat att inrikesflyget ska vara helt fossilfritt 2030, och även utrikesflyget 15 år senare. Och stora delar av politiken köper det. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) lovar att flyget snart kommer vara ”ett av de mest klimatsmarta sätten att resa på”. 

Det finns bara ett problem med det här: verkligheten.

Nu kommer nämligen nya siffror från Energimyndigheten, och de är ett brutalt kvitto på hur verklighetsfrånvänd retoriken från flygbranschen är.

Som en del av omställningen ska alla bolag som säljer flygbränsle i Sverige blanda in en viss mängd förnybara drivmedel. Systemet kallas reduktionsplikt för flyget. På sikt ska denna del växa, men för 2023 ska andelen motsvara en minskning av utsläppen på blygsamma 2,6 procent. 

Men inte ens detta klarade flygbränsleleverantörerna. Den totalt uppnådda utsläppsreduktionen till följd av inblandning av biobränslen var endast 2,3 procent. 

Fyra av sju bränsleleverantörer misslyckades med åtagandet. För detta kommer de få betala en avgift som står i relation till hur stor utsläppsökning deras agerande har orsakat. Anmärkningsvärt är att en av aktörerna, World Fuel Services Europe Ltd, kommer få böta över 50 miljoner kronor för sitt misslyckande.

För att sammanfatta det hela: Branschen har utlovat 100 procent fossilfritt. Men 97,7 procent är fossilt.

Det är lite som att skryta om sin kommande Mount Everest-bestigning men nätt och jämnt klara av att nå toppen på Danmarks högsta berg Møllehøj.

Statistik från energimyndigheten.
Dela