Nya preliminära siffror visar att utsläppen från vägtrafiken ökat med hela 24 procent under årets tre första månader jämfört med samma period förra året. Det är drivmedelföretagens branschorganisation Drivkraft Sverige som pratat med SR Ekot om de nya siffrorna. Förklaringen är beslutet om sänkt reduktionsplikt för bensin och diesel, som innebär att drivmedelsbolagen inte längre behöver blanda in lika mycket biobränslen i fossilt drivmedel.
Sett till hela året väntas utsläppsökningen bli på hela fyra miljoner ton koldioxid. Det är i nivå med vad regeringen själva förutspådde, och motsvarar nästan en tiondel av Sveriges totala årliga utsläpp.
Regeringen har heller inte lagt fram några förslag som minskar utsläppen från vägtrafiken annat än marginellt. Först utlovades att alla svar skulle komma i den Klimathandlingsplan som presenterades strax innan jul. Men i stället kom där ett löfte om en ny utredning. I dag, 143 dagar senare, har någon sådan utredning inte tillsatts.
Tidigare under mandatperioden brukade miljöministern åtminstone låtsas som att det fanns alternativa förslag som skulle minska trafikutsläppen, som sänkta hastighetsgränser eller vägtullar. Nu verkar det som om det i stället är chefen för klimatdepartementet, Ebba Busch (KD), som stakar ut kursen för klimatpolitiken: Vi ”bulkar” först och lägger på oss en rejäl utsläppsökning, så får det lösa sig någon gång längre fram.