Flygbolaget BRA gav i september beskedet att de lämnar Bromma flygplats och flyttar över Stockholmstrafiken till Arlanda. Därmed försvinner 90 procent av all flygtrafik från Bromma. Därefter har röster höjts för att Bromma flygplats bör läggas ner snabbare än vad som tidigare planerats. Stockholms Handelskammare driver exempelvis på för det.
Att fortsätta driva Bromma flygplats trots att nästan all flygtrafik lämnat den riskerar att bli en dyr affär för skattebetalarna i Stockholm. Summan uppgår till hundratals miljoner om året, enligt Karin Wanngård, socialdemokratiskt finansborgarråd i Stockholm. Totalt rör det sig om över en miljard under hela den återstående avtalsperioden.
Men att lägga ner flygplatsen i förtid skule kräva att också regeringen var med på ett sådant beslut. Och nu ger statsminister Ulf Kristersson ett tydligt besked i frågan: regeringen kommer inte medverka till att flygplatsen läggs ner.
– Nej, det ska den inte göra. Regeringen ska inte fatta något avvecklingsbeslut, säger statsministern till DN.
Det tycks alltså som om skattebetalarna ska få bidra med nya miljarder till flyget, denna gång för att upprätthålla… ja vadå? En punkt i Tidöavtalet?
Man ska dock inte bli förvånad. Detta är bara ytterligare ett av många beslut som ger stora subventioner till flyget. I våras presenterade regeringen en ny satsning som ska ge flyget ”luft under vingarna”: en miljard i riktat stöd. Det tillkännagavs i ett pressmeddelande där klimatfrågan inte nämns med ett enda ord.
Och i september kom beskedet om att regeringen helt slopar flygskatten, till en kostnad av 1,8 miljarder om året och hundratusentals ton i ökade utsläpp.
Foto: Christophe Licoppe, Wikimedia commons/Jason Rosewell, unsplash