Planen: Nytt supertåg till Oslo — ”sparar en miljon flygresor”

Foto: Cihat Hidir

Nu finns planer på en upprustning av järnvägen mellan Stockholm och Oslo. Resultatet skulle bli halverad restid och en massiv klimatbesparing när en miljon går över från flyg till tåg.

Sven Elander

Publicerades create 2025-03-27 Uppdaterades update 2025-03-27

En miljon flygresenärer mellan Stockholm och Oslo skulle kunna gå över till tåget, om järnvägen rustas upp. Det menar bolaget OsloStockholm 2.55 AB, som i tio år har tryckt på för att få de nödvändiga investeringarna på plats. Nu rapporterar tidningen Mitt i Stockholm att Region Stockholm vill köpa in sig i bolaget som driver på för att projektet ska bli verklighet.

Enligt bolaget skulle restiden närmast halveras. Från fem och en halv timme i dag till endast tre timmar.

– Mälarbanan är byggd för att tåg ska kunna köra 250 kilometer i timmen. Får man till en modern järnväg på hela sträckan skulle man få samma förändring av resandet som när man etablerade X2000 på sträckan Stockholm-Göteborg, säger Jonas Karlsson, vd för bolaget till Mitt i Stockholm.

Bolaget räknar i ett sådant läge med att 70 procent av dagens resenärer, en miljon per år, skulle gå från flyg till tåg. Med endast tre timmars restid blir det nämligen knappt någon tidsbesparing alls att ta flyget, eftersom varken Arlanda eller Gardermoen ligger mitt i huvudstädernas stadskärna.

De nödvändiga upprustningarna skulle enligt bolaget kosta ca 75 miljarder kronor. Det skulle till stora delar betalas genom de biljettintäkter som projektet skulle inbringa. Biljetten skulle kosta runt 800 kronor i vardera riktningen, vilket är hälften av vad det kostar att flyga i dag, enligt Jonas Karlsson på OsloStockholm 2.55 AB.

 

Dela