Reformens dystra facit: noll sålda elbussar i juni

Miljöminister Romina Pourmokhtari. Bild: Regeringen.se

Från 41 procent av marknaden till 3,5 på bara ett år. Regeringens beslut om att ta bort elbusspremien fick brutal och omedelbar effekt.

Sven Elander

create 2024-07-02 update 2024-07-02

Plötsligt tog regeringen bort den så kallade elbusspremien. Det var den 29 juni förra sommaren som beslutet fattades, utan någon som helst dialog med branschen inför det. Och det skulle börja gälla redan 1 augusti. I stället riktades premien in mot andra typer av bussar, så kallade klass II- och klass III-bussar, något som fick kritik från Sveriges bussföretag eftersom få företag i Europa alls erbjuder den typen av teknik idag.

Nu ser vi resultatet av reformen: Under juni i år registrerades noll (0) nya elbussar. För årets sex första månader är endast 3,5 av de nyregistrerade bussarna eldrivna, mot 41 procent under samma period förra året. Branschorganisationen Mobility Sweden skriver beslutet är ett ”misstag som behöver rättas till omgående genom att återinföra stödet ytterligare en tid”.

Kritiken mot regeringens beslut var hård redan när det fattades. Branschorganisationen Svensk kollektivtrafik är mycket kritisk. ”Förändringen kommer flera år för tidigt” står det i organisationens skrivelse till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Och så här sa moderaten Kristoffer Tamsons:

– Regeringens beslut kommer med väldigt kort varsel och skadar kollektivtrafiken i en återhämtnings- och elektrifieringsperiod. Långsiktigt är det inte rimligt att kollektivtrafiken ska vara beroende av en premie, men den behövs några år framöver, säger Kristoffer Tamsons, som är 1:e vice ordförande i Svensk kollektivtrafik och oppositionsregionråd i Stockholm till DN.

Nu är försäljningen av elbussar nästan nere på noll, i ett läge där elektrifieringen snarare måste ta fart för att Sverige ska klara klimatmålen. Var detta verkligen vad regeringen hade hoppats på?

Dela