I början av hösten lanserade Klimatministern ett nytt räddningsförslag för de svenska klimatmålen. Nu skulle äntligen målen nås, med en ny så kallad ”gyllene lösning”. Folk skulle kunna fortsätta tanka billig bensin och på ett mirakulöst sätt skulle klimatmålen ändå nås.
Det visade sig vara fel. Inte lite fel utan uppåt väggarna fel. 400 000 ton koldioxid för att vara mer exakt.
Idén var att låta reduktionsplikten, inblandningen av förnybara bränslen i bensin och diesel, höjas lite grann. Precis lagom för att uppnå målen. Klimatgranskaren kunde redan i november rapportera att planen såg ut att kapsejsa. Regeringen hade nämligen valt den mest optimistiska prognosen över användningen av fossila bränslen inom trafiken. Man hade medvetet blundat för scenarier som visade en mindre optimistisk utveckling.
Nu har SVT fått in siffror från SCB för en ännu större del av 2024 och då visar det sig att målet mycket riktigt ser ut att missas, med råge: ”Enligt statistik från SCB, som SVT bearbetat, har utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent under januari-oktober i år, jämfört med 2023. Därmed har utsläppen från trafiken ökat med drygt 3 miljoner ton på 10 månader. Siffrorna är preliminära, men pekar mot en ökning för helåret på 3,6 miljoner ton vilket är cirka 0,4 miljoner ton mer än vad regeringen hade räknat med”.
– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till SVT.
Ministerns svar bortser dock från en viktig pusselbit: Ansvarig myndighet gjorde flera prognoser, och regeringen valde aktivt att enbart titta på en av dem.