Dubbelsmockan: Tar från kollektivtrafiken och ger till flyget

Foto: aeroprints.com och SVT

Halvvägs in i mandatperioden presenterar nu regeringen sin tredje höstbudget. När vinnare och förlorare ska koras är mönstret tydligt: regeringen tar från kollektivtrafikanter och cyklister – och ger pengarna till bilförare och flygtrafikanter.

Lorentz Tovatt

create 2024-09-04 update 2024-09-04

Regeringen har nu tagit beslutet: nästa år skrotas flygskatten. Ett beslut som i sig självt hotar att välta klimatmålen.

Beslutet kommer som ett i en lång rad beslut som ökar svenska utsläpp kraftigt. Men hur ser det ut rent finansiellt? Hur mycket satsar regeringen egentligen på att öka utsläppen? Klimatgranskaren har satt sig vid miniräknaren och granskat regeringens förslag.

Och mönstret blir tydligt: både i de satsningar som är så kallade anslag och i de satsningar som är skattesänkning driver regeringen en politik som tar pengar från de som väljer klimatsmarta transportmedel och ger pengar till de som väljer fossilvärstingar.

Om man tittar på minuskontot, det vill säga, där där regeringen tar pengar från de som väljer klimatsmarta sätt att resa, så kan särskilt nämnas slopad elbilsbonus och slopade stadsmiljöavtal. Det senare är pengar som gick till projekt ute i kommunerna som handlade om att underlätta för gång, cykel och nya kollektivtrafiklinjer. Totalt har regeringen inom minuskontot dragit ner närmare 13 miljarder kronor. Det är mer än tre gånger så mycket pengar som regeringen årligen satsar på området ”Integration och jämställdhet”.

Om man sen tittar på hur mycket regeringen istället satsar på de som väljer att resa fossilt så rör det sig om ännu större utgifter. Nästan 23 miljarder kronor kan man sammanställa utgifterna till. Det är betydligt mer än hela statens miljöbudget. Merparten går åt till att sänka skatten för fossila drivmedel, men här hittar vi även den slopade flygskatten.

Här kan vi även räkna med reseavdraget, som kostar staten stora summor varje år. När regeringen kom till makten stoppade man omedelbart den tidigare regeringens förslag om ett ändrat och mer rättvist reseavdrag. Detta ledde till extra utgifter om flera miljarder kronor. Men, det ledde även till uteblivna intäkter för de som väljer cykeln eller bussen till jobbet. Det uteblivna stödet är dock svårt att beräkna.

Så, sammanfattningsvis kan vi nu efter halva mandatperioden och tre budgetar konstatera att regeringen satsar stora pengar på att öka utsläppen. Och att pengarna i stor utsträckning dessutom tas från de som försökt göra rätt för sig och valt klimatsmarta transportmedel.

Observera: i sammanställningen är fokus på transportsektorn. Det finns dock ännu fler budgetposter som ökar utsläppen. 

fact_check Tar pengar från: 

Slopat stöd till kollektivtrafik och cykel: minus 1 miljarder kronor

Slopad bonus till elbilar: minus ca 10 miljarder kronor

Slopad bonus till elbussar: minus ca 1 miljarder kronor

Sänkt järnvägsunderhåll: minus 0,7 miljarder kronor

Totalt: minus ca 12,7 miljarder kronor

fact_check Ger pengar till:

Sänkt skatt på bensin och diesel: 17 miljarder kronor

Sänkt flygskatt: ca 2 miljarder kronor 

Stöd till regionala flygplatser: 0,2 miljarder kronor

Miljardsatsning på flyg i vårbudget 2024: 1 miljard kronor

Behållet och utökat reseavdrag: 2,6 miljarder kronor

Totalt: ca 22,8 miljarder kronor 

Dela