Regeringen har nu tagit beslutet: nästa år skrotas flygskatten. Ett beslut som i sig självt hotar att välta klimatmålen.
Beslutet kommer som ett i en lång rad beslut som ökar svenska utsläpp kraftigt. Men hur ser det ut rent finansiellt? Hur mycket satsar regeringen egentligen på att öka utsläppen? Klimatgranskaren har satt sig vid miniräknaren och granskat regeringens förslag.
Och mönstret blir tydligt: både i de satsningar som är så kallade anslag och i de satsningar som är skattesänkning driver regeringen en politik som tar pengar från de som väljer klimatsmarta transportmedel och ger pengar till de som väljer fossilvärstingar.
Om man tittar på minuskontot, det vill säga, där där regeringen tar pengar från de som väljer klimatsmarta sätt att resa, så kan särskilt nämnas slopad elbilsbonus och slopade stadsmiljöavtal. Det senare är pengar som gick till projekt ute i kommunerna som handlade om att underlätta för gång, cykel och nya kollektivtrafiklinjer. Totalt har regeringen inom minuskontot dragit ner närmare 13 miljarder kronor. Det är mer än tre gånger så mycket pengar som regeringen årligen satsar på området ”Integration och jämställdhet”.
Om man sen tittar på hur mycket regeringen istället satsar på de som väljer att resa fossilt så rör det sig om ännu större utgifter. Nästan 23 miljarder kronor kan man sammanställa utgifterna till. Det är betydligt mer än hela statens miljöbudget. Merparten går åt till att sänka skatten för fossila drivmedel, men här hittar vi även den slopade flygskatten.
Här kan vi även räkna med reseavdraget, som kostar staten stora summor varje år. När regeringen kom till makten stoppade man omedelbart den tidigare regeringens förslag om ett ändrat och mer rättvist reseavdrag. Detta ledde till extra utgifter om flera miljarder kronor. Men, det ledde även till uteblivna intäkter för de som väljer cykeln eller bussen till jobbet. Det uteblivna stödet är dock svårt att beräkna.
Så, sammanfattningsvis kan vi nu efter halva mandatperioden och tre budgetar konstatera att regeringen satsar stora pengar på att öka utsläppen. Och att pengarna i stor utsträckning dessutom tas från de som försökt göra rätt för sig och valt klimatsmarta transportmedel.
Observera: i sammanställningen är fokus på transportsektorn. Det finns dock ännu fler budgetposter som ökar utsläppen.
Tar pengar från:
Slopat stöd till kollektivtrafik och cykel: minus 1 miljarder kronor
Slopad bonus till elbilar: minus ca 10 miljarder kronor
Slopad bonus till elbussar: minus ca 1 miljarder kronor
Sänkt järnvägsunderhåll: minus 0,7 miljarder kronor
Totalt: minus ca 12,7 miljarder kronor
Ger pengar till:
Sänkt skatt på bensin och diesel: 17 miljarder kronor
Sänkt flygskatt: ca 2 miljarder kronor
Stöd till regionala flygplatser: 0,2 miljarder kronor
Miljardsatsning på flyg i vårbudget 2024: 1 miljard kronor
Behållet och utökat reseavdrag: 2,6 miljarder kronor
Totalt: ca 22,8 miljarder kronor