Sänkt bensinskatt får 400 gånger mer än elflyg

Regeringens satsning på elflyg presenteras som en ”kraftsamling” av ministern. Men satsningen på sänkt bensinskatt är mer än 400 gånger större.

Sven Elander

create 2023-01-13 update 2023-01-13

Regeringen presenterade häromdagen en satsning på 15 miljoner per år de kommande åren på elflyg, rapporterar Expressen. Pengarna ska fördelas av Trafikverket och gå till forskning om det nya trafikslaget. Det pågår redan en hel del forskning på området, men det återstår sannolikt flera år innan elflyg på allvar slår igenom som ett alternativ för den vanlige resenären.

– Det som vi fattat beslut om är en kraftsamling för att kunna åstadkomma en snabb introduktion och utveckling av elflyg i Sverige, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Men hur mycket är egentligen 15 miljoner jämfört med andra satsningar som regeringen gör?

Regeringen satsar exempelvis 6,7 miljarder kronor på sänkt bensin- och dieselskatt 2023, en reform som väntas öka utsläppen kraftigt. 6,7 miljarder, eller 6 700 miljoner, är mer än 400 gånger så mycket som de 15 miljoner som går till elflyg.

Man kan också beskriva det som att elflygssatsningen uppgår till 0,25 procent av satsningen på sänkt bensinskatt.

Eller för att göra jämförelsen mer begriplig:

Om sänkt bensinskatt är som Kina i invånarantal, så är elflygssatsningen som Moldavien.

Om sänkt bensinskatt är som ett helt Vasalopp så är räcker elflygsatssningen inte ens fram till den första uppförsbacken.

Om elflygssatsningen väger som en prinskorv så väger sänkt bensinskatt som tio hela falukorvsringar.

Det säger kanske något om prioriteringarna.

Dela