Trots skogsbränder och dagliga värmerekord – i två omgångar har regeringen beslutat att kraftigt sänka skatten på fossilt drivmedel. Konsekvensen: en snabb ökning av Sveriges utsläpp.
Pengakranen till bilåkande verkar aldrig sina, men några som däremot får se sig bortprioriterade är kollektivtrafikanterna. Som en följd har priset på bussbiljetterna ökat mycket snabbare än bensinpriset, något som regeringen menar att de inte har något ansvar för.
Nu kommer nästa smäll mot kollektivtrafikanterna, och det är regeringen som utdelar den. Det är den viktiga Spårväg Syd i södra Stockholm som nu riskerar att skrotas helt. Den planeras vara 17 kilometer lång och knyta samman de södra delarna av regionen.
Satsningen var en del av den så kallade Sverigeförhandlingen, där staten har lovat att medfinansiera viktiga infrastruktursatsningar. Men nu har något hänt.
– I sista stund har regeringen gjort helt om, utan förklaring. Tidigare hade de varit öppna för att vara med och betala. Men sedan en månad tillbaka är beskedet: ”Inte en krona till”. Och eftersom vi inte får träffa dem vet vi inte ens deras bevekelsegrunder, säger regionråd Anton Fendert till Mitt i.