Skyll inte på lantisarna!

Regeringen skyller de ökade utsläppen på landsbygden, skriver Jorunn Fagerström i veckans krönika.

Jorunn Fagerström

create 2024-09-18 update 2024-09-18

Det är tyvärr omöjligt att minska bilismen. Då dör landsbygden. Direkt. Om stockholmare åker mindre bil får vi stänga varenda pizzeria utanför tullarna. I alla fall om man ska tro på regeringens retorik.

Problemet är att det inte är sant. Ekot rapporterade häromdagen att de stora vinnarna när bränsleskatten sänks är bilister i Stockholm, Uppsala och Jönköping. Det är inga små pengar som ska göda storstadsbilisterna: När regeringen går till val 2026 kommer de ha sänkt skatten på bensin och diesel med 17 miljarder. Ytterligare 2,6 miljarder kostar det bibehållna och utökade resebidraget. Sammanlagt alltså nästan 20 miljarder.

Naturligtvis kommer dessa 20 miljarder att sänka bränslekostnaderna även för boende på landsbygden. Det kan ju kännas bra. Men effekten är marginell. Förutom att stadsbilisterna tjänar mest på sänkningen, är stadsbor så många att de äter upp nästan hela kakan. Enligt SCB bor 88 procent av svenskarna i en tätort.

Jämnt fördelat på 10,5 miljoner svenskar får alla 1900 spänn extra att åka bil för. Hallelulejah, låt oss flytta tillbaka till hembyn. Eller? Om de 20 miljarderna fördelas jämnt går 17,6 av dem till tätortsbor.

Tänk om vi istället tog bort alla tätortsbor ur ekvationen. Tänk om vi faktiskt gjorde vad regeringen försvarar sin usla klimatpolitik med; satsar på landsbygden.

Om samma 20 miljarder satsades på de 12 procent som inte bor i en tätort skulle vi nämligen kunna snacka satsning på riktigt. Närmare bestämt 15 873 kronor per person. Vad skulle inte kunna göras med de pengarna? Feta elbilspremier? Gratis laddstolpar vid varje gård? Fungerande busstrafik så att även barn och icke-bilister kan bo på landsbygden?

Men i många tätorter behöver man faktiskt bil, kanske du invänder. Jag håller med. Frågan är om det behöver vara så. Eller bygger regeringen ett land där bil alltmer behövs? Regeringen har konsekvent underminerat Sveriges kollektivtrafik. I våras uppgav mer än varannan kommun att det ekonomiska läget för kollektivtrafiken är ganska eller mycket dåligt. Priset har i vissa regioner ökat med över 100 procent Om man blickar framåt ser det ut att gå ännu brantare utför, med minskat stöd till kollektivtrafik. Bland annat ska stadsmiljöavtalet, ett avtal som tidigare gett kommuner statligt stöd om de satsar på kommunal trafik, skrotas.

Regeringen utmålar gärna en konflikt mellan landsbygd och klimatrörelse. Och ja, den gröna rörelsen behöver vara tydligare med att omställningen inte ska bäras av Sveriges landsbygd. Men när Sveriges utsläpp och utgifter ökar ska regeringen ge fan i att skylla det på landsbygdsbor. 17,6 miljarder till stadsbilister gör ingenting mer levande, och särskilt inte Sveriges landsbygd.

Dela