Snart klubbar EU fossilbilsförbud – risk för dramatik

Nästa vecka ska EU:s ministerråd, där Sverige håller i klubban, slå sista spiken i kistan för fossilbilsförbudet till 2035. Flera länder är tveksamma, och Tysklands liberala transportminister bytte i veckan fot och meddelade att landet lägger ner sin röst. Men har han mandat för det?

Joakim Söder

create 2023-03-02 update 2023-03-02

Förslaget, som presenterades som en del av EU:s klimatpaket, innebär ett de facto förbud av förbränningsmotorn när lagen tvingar alla biltillverkare att ha nollutsläpp år 2035. Kort och gott – alla bilar som produceras från och med år 2035 ska vara elbilar. 

EU-parlamentet och ministerrådet enades redan i höstas om detta, och beslutet nästa vecka borde vara problemfritt. Ingen diskussion är att vänta, och beslutet klubbas inte ens av ansvariga ministrar, utan av utbildningsministrarna som träffas i Bryssel den 7:e mars. 

Parlamentet klubbade detta nyligen utan större bekymmer, men nu höjs kritiska röster bland medlemsländerna. Italien, Polen och Bulgarien har tidigare uttryckt sig kritiskt inför omröstningen, men tidigare i veckan svängde även ett av de tyska regeringspartierna. Nu kommer varningar om att det kan räcka för att stoppa förslaget från att klubbas till lag.

Det tyska regeringspartiet FDP väntar sig nämligen ytterligare svar från EU-kommissionen om godkännande av klimatvänligare bränslesorter för att kunna godkänna lagen. Tyskland har i tidigare instanser godkänt förslaget, och transportministerns besked har slagit in en kil mellan regeringspartierna, vilket även Ekot rapporterat om idag. 

Bilindustrin ställer redan om

Biltillverkare som Volvo, Jaguar, Volkswagen, General Motors, Ford, BMW och Toyota m.fl. har skärpt sina mål de senaste åren. Men det är inte bara bilindustrin själva som höjt ambitionerna det senaste åren. Nya politiska förslag om bensinbilens framtid har presenterats på olika håll i världen. 

Kalifornien beslutade i september 2020 att alla nya passagerarfordon ska ha nollutsläpp 2035. I november samma år meddelade Storbritanniens regering att man avser förbjuda försäljning av rena bensin- och dieselbilar år 2030, medan laddhybrider ska få fortsätta säljas till 2035.

Dessutom har det presenterats en rad rapporter senaste åren som visar att elbilar redan idag kräver betydligt mindre råmaterial än bensinbilar och att elbilar kommer vara billigare att producera redan år 2027

Bilindustrin och omvärlden ställer redan om. Om inte den svenska regeringen kan säkerställa en kvalificerad majoritet bakom förslaget som ligger på bordet riskerar industrin och omvärlden att springa om. 

Dela