Sveriges klimatstrategi: ”Som Tinder”

Bild: Regeringen.se

Klimatomställningen ska ske genom att svenska företag gräver guld. Det är klimatministerns tydliga budskap. Men kritiken är hård – både från internationella och inrikes röster.

Jorunn Fagerström

create 2024-11-21 update 2024-11-21

Hur kan Sverige bidra till klimatomställning, när svensk klimatpolitik i färsk ranking bedöms som chockerande undermålig? Enkelt. Svenska företag ska driva klimatomställningen. Istället för att kosta pengar ska omställningen bli en vinstaffär. Det är budskapet som klimatminister Romina Pourmokhtari (L), tar med sig till klimatmötet COP29:

– Vår egen strategi bygger på att utnyttja innovationen och dynamiken i vårt näringsliv, meddelar Pourmokhtari på konferensen.

Bakom sig har hon företrädare för Sveriges näringsliv.

– Jag ser oss lite som Tinder för klimatet, vi lyfter fram olika partners på olika sätt, säger Yvonne Pernodd, Europachef på Business Sweden, till DN.

Men från andra håll sågas Sveriges strategi vid fotknölarna.

– Sverige har gått från att fokusera på människors rätt till ett drägligt liv till att leta affärsmöjligheter. Nu säger man oförblommerat att det är Sverige först, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen, till DN.

Även aktörer från andra länder rasar. Klimataktivisten Omkar Subedi, från Nepal, är också på COP29.

– Vi lever väldigt nära naturen i Nepal, en liten förändring i klimatet får enorma konsekvenser. Vi drabbas av klimatkatastrofer varje månad nu. Och så åker ni hit och pratar om era fina företag i era lyxiga montrar. Ni stjäl utrymme från oss som verkligen drabbas av krisen, säger Omkar Subedi till DN.

Dela