Symbolisk klimatåtgärd utdömd som totalflopp

Bild: SVT 30 minuter

Som plåster på det enorma utsläppssåret från den sänkta reduktionsplikten införde regeringen i augusti en skrotningspremie. 25.000 bilar per år skulle bytas ut, men efter en månad är siffran… 28.

Yrsa Lindberg

create 2024-10-07 update 2024-10-07

Det är smärtsamt att titta på klimatministerns intervju i 30 minuter från i februari i år. Halva programmet handlar om den utlovade utredningen som ska presentera ersättande åtgärder för regeringens sänkning av reduktionsplikten som lett till kraftigt ökade utsläpp. Utredningen är fortfarande inte tillsatt

Och nu kommer nästa smäll. 

I intervjun nämner Pourmokhtari upprepade gånger en skrotningspremie som exempel på hur regeringen tänkt kompensera för sänkningen av reduktionsplikten. Det är än idag en av få åtgärder som regeringen aviserat för att sätta plåster på sin utsläppsökande politik. Sex månader efter intervjun, i augusti i år, infördes skrotningspremien på 10 000 kronor för den som byter ut sin fossildrivna bil som är minst 15 år gammal, mot en ny eller begagnad elbil. 

Premien gäller från augusti 2024 och hela 2025 och regeringen har räknat med att 25.000 bilar per år ska bytas ut och att utsläppen ska minska med 200 000 ton. Prognoser som kraftigt kritiserats av flera experter. 

Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, kommenterade till SVT:

– Vi tycker att det är ren symbolpolitik. En skrotningspremie som är villkorad att man ska köpa en elbil är ett enormt stort hopp. Alla vet att en elbil, även om den har några år på nacken, är en stor investering. Det handlar ofta om flera hundratusen kronor, säger hon.

Antalet bilar förväntades alltså att bli lägre. Men också utsläppsminskningarna. En orsak är att de gamla bilar som omfattas av premien i regel körs betydligt mindre än genomsnittet. Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, menade att det är slöseri med skattemedel:

– Om varenda krona skulle gå åt i premien skulle det inte ens motsvara en promille av de ökade utsläpp som andra satsningar från regeringen inom transportsektorn har gett, som sänkt skatt på bensin och diesel och sänkt reduktionsplikt, sa han till SVT

Nu är resultatet för första månaden med skrotningspremien här och intresset är som väntat lågt. 28 personer har beviljats premien. Det är inget annat än en totalflopp. Frågan är om regeringen på riktigt förväntat sig något annat.

Dela