Att järnvägen behandlas styvmoderligt av regeringen är inget nytt. I somras var järnvägens underhållsskuld runt 75 miljarder kronor. En skuld som bara ser ut att växa. Enligt DN:s granskning utifrån rapporten Järnvägslyftet ökar underhållsskulden med svindlande 400 000 kronor varje timme, dygnet runt.
Detta är inget som ska åtgärdas. I alla fall inte om man tittar på de direktiv som regeringen i torsdags gav Trafikverket. De stora vinnarna blir bilåkarna; anslag till vägunderhåll ska höjas med 48 procent. Ökningen är nästan 10 gånger större den blygsamma ökning på 5 procent som järnvägen får.
Även i reella tal får bilvägarna större summor, även om skillnaderna inte är lika hisnande. 354 miljarder kronor går till vägunderhåll medan 210 miljarder kronor går till tågunderhåll.
Den långvariga försummelsen av svenska järnvägar har fått konsekvenser. En rapport som konsultbolaget COWI gav ut förra våren visade att Sveriges järnvägsutveckling är bland de sämsta i Europa. Sedan 2005 har resandet på svensk järnväg ökat med 46 procent – ändå har antalet kilometer järnväg per capita sjunkit med 14 procent.
Beatrice Rindevall, orförande för Naturskyddsföreningen, är en av många som har reagerat.
”Nu måste regeringen byta spår och satsa på järnvägen” skriver Beatrice Rindevall i en debattartikel i Göteborgs-Posten. Rindevall lyfter den undersökning av Naturskyddsföreningen som visar att 7 av 10 svenskar vill se politiska åtgärder för att minska beroendet av bil i vardagslivet.
”Det är uppenbart att regeringen varken lyssnar på opinionen eller beaktar järnvägens miljö- och klimatfördelar” konstaterar Rindevall.