Total soppatorsk efter borttagen elbilsbonus

Foto: Pressbild

Nu dippar elbilsförsäljningen rejält, enligt bilbranschens nya prognos. Och en av förklaringarna är Tidöpartiernas beslut att ta bort elbilsbonusen.

Sven Elander

create 2023-06-21 update 2023-06-21

Vår ingång var att få bort den helt och hållet så fort som möjligt. Vi satt och resonerade om när i tid vi kom fram till att i samband med att nyheten i budgetpropositionen presenteras så försvinner hela reformen. Det var vår linje och den fick vi igenom.

Så lät det från SD:s ekonomiskpolitiske talesperson Oscar Sjöstedt i Aftonbladet när beskedet kom om att Tidöpartierna gick på SD:s linje och fick bort elbilsbonusen i budgeten för 2023.

Men det var inte bara bonusen de fick bort, utan också en stor del av elbilarna verkar det som. Nya siffror från bilbranschens organisation Mobility Sweden visar att prognosen för sålda elbilar nu skrivs ner med 13 000 stycken för 2023. Så här skriver organisationen i ett pressmeddelande:

Mobility Sweden justerar ner fordonsbranschens prognos för antalet nyregistrerade elbilar 2023 med 13 000 bilar, från en andel av totalregistreringarna på 40 procent till 35 procent. Nedjusteringen sker till följd av att vi ser en kraftig inbromsning i order av nya elbilar som beror på konjunkturläget, hushållens minskade köpkraft och borttagandet av klimatbonusen.

Och så här säger Sofia Linder, Chefsekonom på Mobility Sweden:

Privatmarknaden har på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen blivit iskall. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna förrän efter sommaren men redan nu är prognosen att betydligt färre elbilar kommer att säljas i år än vad vi förutsåg i början av året

Regeringen missar sällan ett tillfälle att prata om hur viktig elektrifieringen av transportsektorn är. Verkligheten visar dessvärre att den förda politiken lett till att elektrifieringen bromsat in.

Dela