Det var på en pressträff i dag (27/8) som regeringen och SD presenterade ett förslag om att återställa en liten del av den tidigare sänkningen av reduktionsplikten. Nu ska den höjas tillbaka, från 6 till 10 procent, samtidigt som bensinskatten sänks kraftigt.
Enligt regeringen räcker åtgärden för att Sverige helt plötsligt ska nå klimatmålet till 2030.
Problemet? Åtgärden minskar bara utsläppen med 2 miljoner ton – totalt!
Den tidigare sänkningen av reduktionsplikten ökade utsläppen med runt 5,2 miljoner ton i år och 6,7 miljoner ton 2026. För åren därpå är det ännu mer. Totalt handlar det alltså om utsläppsökningar på tiotals miljoner ton koldioxid fram till 2030.
Regeringens påstående sågas nu av flera experter.
– Det här förslaget väger inte upp för att kunna klara EU:s klimatmål. Särskilt inte om priset inte ska höjas, för mycket av elektrifieringen hänger på att det fossila blir dyrare gentemot det renare alternativet, säger Naghmeh Nasiritousi, forskare vid Utrikespolitiska institutet och Linköpings universitet i en TT-intervju.
– Det finns rapporter från Naturvårdsverket och Energimyndigheten som visar att det krävs en betydligt högre reduktionsplikt för att nå klimatmålen till 2030 även med kraftig elektrifiering, säger Liv Lundberg, som forskar om reduktionsplikten på Rise, också till TT.
– Vi kan inte se hur det ska gå till. Det räcker inte på långa vägar för att klara våra egna klimatmål eller EU:s klimatkrav. Den låga nivå man väljer gör att utsläppsgapet, jämfört med tidigare plan, ökar, säger Mattias Goldmann vid 2030-sekretariatet i samma TT-intervju.
I skrivande stund är det över nio timmar sedan regeringens pressträff. Fortfarande finns inget underlag som visar hur man räknat på regeringens hemsida. Det är alltså inte möjligt för journalister att granska ministrarnas tvärsäkra påståenden.