Trots ljusglimtar för Europas tåg – mycket mer krävs för att besegra flyget

Foto: Christian Lue

Intresset för att resa med tåg i Europa ökar stadigt. Men det går alltför trögt att knyta ihop kontinenten med bra förbindelser. Det konstaterar Greenpeace i en ny analys av Europas tåg.

Ossian Matthiessen

create 2024-07-10 update 2024-07-10

Som Klimatgranskaren flera gånger skrivit om pågår en renässans för tågresandet i Europa. Det bubblar på många håll på kontinenten och under 2023 öppnade fler nya internationella nattågslinjer. Här på hemmaplan har Facebook-gruppen Tågsemester nyligen passerat 260 000 medlemmar. Om det var röstsiffror skulle de kommit in i riksdagen 2022.

Den nyvakna vurmen för tåg i Europa behöver dock ses i ljuset av långa tuffa decennier av att tåget förlorat marknadsandelar mot ett allt billigare flyg. Som ett exempel kan nämnas att det 2001 fanns 1257 avgångar med nattåg i veckan. Idag ligger samma siffra på runt 500.

I en ny omfattande rapport har Greenpeace analyserat möjligheten att ta sig mellan de 45 största och mest trafikerade städerna i Europa, direkt med tåg respektive med flyg. En förutsättning är att tågresan kan göras på max 18 timmar.

Mellan de 45 analyserade städerna finns 990 möjliga rutter, varav endast tolv procent har direkta tågförbindelser. Ytterligare 305 direktförbindelser är möjliga med existerande spår. Mellan samma städer levererar flygbolagen på 69 procent av de direkta förbindelserna, nästan sex gånger så många som med tåget.

Att Österrikiska ÖBB är ett av få nationella tågbolag som gått mot strömmen av nedlagda tåglinjer visar sig tydligt. Wien är med 17 direktförbindelser till andra storstäder tydligt etta i Europa. Trots detta nyttjar Wien bara strax över hälften av de direktförbindelser som är möjliga med existerande spår. 


På en interaktiv karta kan man se alla direkta tågförbindelser mellan Europas storstäder. Bild: Greenpeace.

Därefter följer för den interrailvane européen klassiska destinationer och knutpunkter på kontinenten: München, Berling, Zürich och Paris. Samma mönster av outnyttjade möjligheter går igen för Stockholm. Inom 18 timmar skulle vi från huvudstaden kunna ta oss bland annat till Paris, Bryssel, Amsterdam, Prag och Warsawa.

Vad är då problemet? Varför ska det vara så svårt för Europas länder att snabbt bygga upp ett tågnät där man snabbt kan ta sig runt på kontinenten? Rapporten pekar ut en rad orsaker.

Liksom Sverige har många andra länder alltför länge investerat alltför lite i både infrastruktur och tåg. Till skillnad från flyget som är ytterst standardiserat i världen präglas tågtrafiken i Europa av var lands nationella regler. Räknar man ihop alla regler som gäller olika delar av det europeiska tågnätet kommer man upp i hisnande 11 000. Därtill har flyget en rad orättvisa fördelar som missgynnar tåget. Bland annat är internationella flygresor i regel undantagna från både moms och bränsleskatt.

Sist men inte minst, vilket somliga kanske minns från den rödgröna regeringens försök att få till ett nattåg mellan Malmö och Bryssel, präglas tågfrågan på många håll (men inte alla!) av en brist på politisk vilja, visioner och samarbete.     

Dela