Tyskland sänker biljettpriset – Sverige chockhöjer det

Foto: Sasan, unsplash

Tysklands nya superbilliga biljett för kollektivtrafik har varit en succé som lett till att bilåkare gått över till tåg. Men i Sverige har man valt en annan väg – priserna i kollektivtrafiken höjs medan miljarder läggs på att göra bensin och diesel billigare.

Sven Elander

create 2024-01-02 update 2024-01-02

Det var i maj i år som Tyskland införde systemet med en och och samma biljett för alla lokalbussar, tunnelbanor och spårvagnar i hela landet för bara 550 kronor i månaden. Enligt Deutsche Bahn har resandet på dessa sträckor ökat med 25 procent från april till juni i år, enligt en artikel i den tyska tidningen RedaktionsNetzwerk Deutschland.

Uppgifter tyder också på att det skett en viss överflyttning från bil till tåg till följd av biljetten.

Det tycks alltså vara så att fler är beredda att välja kollektivtrafik om priserna sänks. Hur det blir med biljettens framtid är i dagsläget osäkert. Också Tyskland har förstås drabbats av inflation och stigande energipriser.

Det står dock klart att Sverige och den svenska regeringen valt en diametralt annorlunda väg. Här har man ensidigt valt att subventionera fossila bränslen för den som väljer bilen. Miljarder och åter miljarder har lagts på att sänka skatten på dessa bränslen.

Samtidigt genomförs höjningar av biljettpriserna i kollektivtrafiken i nästan samtliga regioner under 2024. Det visar en undersökning som TV4 Nyheterna gjort. Priser höjs i bland annat Västra Götaland, Stockholm, Örebro och Gävleborg.

Tyskland visar att det är fullt möjligt att välja en annan väg än ensidiga subventioner till fossila bränslen. Det går att underlätta människors vardag samtidigt som man gynnar det mer klimatsmarta alternativet.

Dela