Andelen sålda elbilar under 2024 landade på 35 procent. En klar nedgång jämfört med 2023 då andelen var 38,7 procent. Det visar årsstatistik från branschorganisationen Mobility Sweden. Sverige ligger därmed långt efter Norge som har 95 procent elbilar i nyförsäljningen och Danmark med uppemot 60 procent.
Och regeringens politik pekas av många ut som en stor del av förklaringen. Kombinationen av sänkt bensinskatt och slopad bonus för elbilar har skapat en situation där de fossila bilarna ökat i attraktivitet. Därmed går omställningen långsammare, och klimatmålen blir betydligt svårare att nå.
Nu efterlyser bilbranschen nya styrmedel för att snabba på elektrifieringen.
— Det är en oroande men väntad utveckling med höjda utsläppsnivåer till följd av den svaga utvecklingen av elbilar. Nu när det ekonomiska läget blir bättre för många hushåll och företag har regeringen ett guldläge att införa nya effektiva styrmedel för att återigen få fart på elektrifieringen för att minska utsläppen från nya bilar, säger Mattias Bergman VD på Mobility Sweden
”Det kommer inte dröja länge innan nästan alla kör elbil” skrev statsminister Ulf Kristersson på instagram den 7 september 2023 i samband med att regeringen lade fram ett förslag om ännu en sänkning av bensinskatten. Logiken är tydlig – det gör inget att utsläppen ökar nu eftersom alla snart kör elbil.
Sedan dess har regeringen lagt fram flera förslag som syftar till att göra det billigare att tanka bensin och diesel.
Man skulle kunna beskriva det som att den faktiska politiken går i rakt motsatt riktning i förhållande till de löften som utställts.
Foto: Liberalerna, Jesse Donoghoe (unsplash), European Union 2024 (CC BY 4.0)