När regeringen här om veckan kallade till pressträff för att lansera sitt nya ”accelerationskontor” för grön omställning var det en och annan som lyfte på ögonbrynen.
Skälet? Att en av rekryteringarna var Niklas Nordström. Han kommer jobba som grön industrisamordnare med uppgift att snabba på gröna investeringar.
Nordström har gjort sig känd som en av Sveriges mest profilerade lobbyister. Han ”slog igenom” för en lite bredare allmänhet när den så kallade Primegate-skandalen briserade i samband med valet 2010. Den gick ut på att Nordströms dåvarande lobbyfirma Prime PR tagit emot flera miljoner av Svenskt Näringsliv för att driva Socialdemokraterna (hans eget parti) åt höger.
Svårigheten att välja vilken hatt han ska ha på huvudet har sen fortsatt för Nordström. Det är också här han börjar med att aktivt lobba emot klimatpolitiken. 2013 väljs han nämligen till ordförande för organisationen Svenskt Flyg, ett uppdrag han sedan hade i sex år.
Han kombinerade detta uppdrag med att vara kommunalråd (S) för i Luleå, vilket skapade förvirring när han gick ut och rasade mot den planerade stängningen av Bromma flygplats. Vilken hatt hade han på sig denna gång?
Nordström var en flitig lobbyist under sina år som ordförande för Svenskt Flyg. Få debattörer har skrivit så många arga artiklar om flygskatten och andra åtgärder som tidigare regeringar tagit för att minska den stora klimatskada som flygandet för med sig.
Nu är Nordström lobbyist i sin egen PR-byrå. Eller vänta nu, han är ju regeringens samordnare. Eller nej, han är lobbyist. Eller hur var det nu? Vems ärenden springer han? Ingen vet.