Vasaloppet vinner ironiskt pris för fossilsponsring

Varje år delas det ironiska priset Bad Sport Awards ut och i år hittar vi en svensk aktör som får den tvivelaktiga äran – Vasaloppet.

Redaktionen

create 2024-12-17 update 2024-12-17

Det är initiativet Badvertising som årligen delar ut priset. Initiativet är en kampanj för att stoppa reklam som leder till ökade utsläpp.

Årets Bad Sport Awards går bland annat till FIFA för att de valt det statliga oljebolaget Saudi Aramco till sin huvudpartner. Men bland vinnarna hittar vi även en svensk aktör.

– Vasaloppet är en fantastisk folkfest, men Preems och Volvos massiva marknadsföring hotar nu tävlingens framtid med sina utsläpp – tillsammans smälter dessa bolag årligen mer snö än vad som ryms i 200 Vasaloppsspår, jag säger Anna Jonsson från New Weather Sverige till Klimatgranskaren.

Hon sitter som svensk jurymedlem för Bad Sports Awards och har därmed insyn i varför just Vasaloppet får detta pinsamma pris, något som alltså beror på de sponsorsavtal som slutits med oljebolaget Preem och bilproducenten Volvo.

– Det är hög tid att Vasaloppet städar rent från fossila sponsorer, och vi hoppas att denna ironiska utmärkelse blir en rejäl tankeställare, säger hon.

Foto: Vasaloppet/Nisse Schmidt

Dela