McDonald’s vill lägga ansvaret på konsumenten

McDonald’s genomför en enorm lobbykampanj i EU för att stoppa ny lagstiftning mot nedskräpning. Samtidigt lanserar man nu ett samarbete tillsammans med Håll Sverige Rent.

Lovisa Berglund

create 2023-05-12 update 2023-05-12

Tidigare i veckan skrev Klimatgranskaren om att McDonald’s just nu genomför en av de största lobbykampanjerna någonsin i EU, för att stoppa ny lagstiftning kring engångsförpackningar.

Samtidigt så har McDonald’s i Sverige just lanserat en kampanj – mot nedskräpning.

Det innebär att konsumenterna i Sverige får se detta McDonald’s-sponsrade innehåll:

Och lagstiftarna i Bryssel får, genom den enorma kampanjen, detta budskap:

Det kan tyckas vara två motsägelsefulla kampanjer, men ur McDonald’s perspektiv är det fullt logiskt. Om ansvaret för nedskräpning läggs på konsumenterna så slipper de själva förändra sin verksamhet.

Problemet med nedskräpningen är redan stort och eskalerar snabbt. Enbart engångsplast förväntas fördubblas inom Europa till 2040 och därmed stå för en femtedel av hela världens koldioxidbudget.

Då duger det inte för företag att försöka grönmåla sig med naturvurmande kampanjer, samtidigt som man lägger enorma summor på att ducka sitt eget ansvar.

Dela