50 000 kräver att nattåget räddas

Foto: Ssj090, wikimedia commons

Över 50 000 personer har ställt sig bakom kravet på att regeringen bör agera för att rädda nattåget mellan Göteborg och Åre/Umeå. Men regeringen säger fortsatt nej.

Sven Elander

create 2024-08-24 update 2024-08-24

I måndags (19/8) slog nyheten ner som en bomb bland tågentusiaster: nattågslinjerna mellan Göteborg och Umeå respektive Göteborg och Åre läggs ner. SJ anser inte att linjen är lönsam, och Trafikverket vill inte upphandla linjen så som man gjort med andra nattåg.

Samtidigt startades en namninsamling som uppmanar regeringen att tillsätta de resurser som krävs för att nattågslinjerna ska kunna fortsätta drivas. På bara några dagar har fler än 50 000 personer ställt sig bakom kravet.

Så här motiveras uppmaningen i namninsamlingen:

”När nattågen mellan Sveriges andra största stad Göteborg och norra Sverige läggs ner kommer koldioxidutsläppen att öka, då människor tvingas till andra färdmedel än tåg när de ska hälsa på nära och kära på andra sidan Sverige. Att ta bort en såpass viktig tågsträckning påverkar även turismnäring, företagsresor och privat resande negativt”.

Men regeringen fortsätter att säga nej. I en intervju med P4 Västerbotten gav infrastrukturminister Andreas Carlson det beska beskedet:

”För de resenärer som vill åka nattåget finns fortsatt möjlighet till detta via Stockholm”.

Samtidigt har regeringen på kort tid lagt fram tre förslag som alla syftar till att få fart på flygandet:

För det första en miljardsatsning i vårbudgeten för att undvika avgiftshöjningar och hålla nere biljettpriset. För det andra ett nytt uppdrag till Trafikverket om att ge kommunala och regionala myndigheter möjlighet att komplettera det statliga utbudet av flyglinjer med allmän trafikplikt.

Och för det tredje: ett förslag om att halvera flygskatten till en kostnad av 900 miljoner kronor per år, vilket kommer innebära ökade utsläpp om minst 87 000 ton. Som om detta inte vore nog kommer uppgifter om att regeringen överväger att helt slopa flygskatten, vilket skulle kosta 1,8 miljarder och innebära ännu större utsläppsökningarna.

Protesterna mot den föreslagna nedläggningen av nattågen har varit skarpa. Regionala utvecklingsnämnden i Västerbotten anser att nedläggningen av nattågstrafiken kommer att innebära att fler väljer att flyga i stället för att åka tåg.

– Vi i Västerbotten är ledande i den gröna omställningen, och det ska vi fortsätta vara. Att ta bort nattåget är helt fel väg att gå. I ett klimatsmart Sverige behövs tåget, säger Rickard Carstedt (S), ordförande Regionala utvecklingsnämnden i ett pressmeddelande.

 

Foto: Ssj090, wikimedia commons

Dela