Den 7 mars skulle beslutet om att förbjuda bensin- och dieselbilar från 2035 ha klubbats i EU. Men i sista sekund sköts beslutet på framtiden. Enligt mediauppgifter var det det tyska liberala partiet FDP som blockerade den egna regeringen från att säga ja, och utan EU:s största ekonomi med på tåget tvingades det svenska ordförandeskapet backa.
I Sverige är det politiska stödet för utfasningen av fossilbilar starkt. De flesta kan skriva under på nödvändigheten i att skicka en tydlig signal till både industrin och konsumenterna om att elektrifiering är den enda vägen framåt om vi ska klara klimatmålen.
Men inte alla.
Under veckan har några aktörer ryckt ut till bensinbilens försvar. Den näringslivsfinansierade tankesmedjan Timbro är en av dessa:
”Man är inte klimatförnekare bara för att man inte vill införa ett förbud mot bensinbilar. Dessutom är det ju kolet och inte oljan som är den stora klimatboven”. skriver Timbros Carl Albinsson på twitter.
Stockholmsmoderaten Christofer Fjellner har uttryckt sitt stöd för förslaget om bensinbilsförbud men fick omedelbart mothugg av partikollegan och riksdagsledamoten Lars Beckman som twittrade till svar : ”I Nordkorea finns inga bilar utan bara cyklar. Drömlandet för bilhatare från 08-området?”.
SD har hela tiden varit emot förslaget.
Att SD och enstaka M-ledamöter vill rädda bensinbilen är föga förvånande. Men frågan är varför näringslivets tankesmedja ställer sig på barrikaden för att stoppa ett förslag som till och med bilbranschen stödjer?
I Nordkorea finns det inga bilar utan bara cyklar. Drömlandet för bilhatare från 08 området? Daniel Helldens favoritland? pic.twitter.com/tIpcuUulEI
— Lars Beckman (@beckmansasikter) March 2, 2023
Man är inte klimatförnekare bara för att man inte vill införa ett förbud mot bensinbilar. Dessutom är det ju kolet och inte oljan som är den stora klimatboven.
Märklig replik från Moderaterna. https://t.co/jl7UOHPorj
— Carl Albinsson (@Carl_Albinsson) February 28, 2023
Foto: Ruben de Rijcke, Wikimedia commons.