”Tyvärr bedömer 2030-sekretariatet att andelen laddbart minskar 2024 – Sverige vill köra fossilfritt, men nuvarande politik försvårar det”.
Så lyder domen över regeringens omställningspolitik från expertorganisationen 2030-sekretariatet. I en ny analys slår organisationen fast att elektrifieringen visserligen fortsatte framåt under 2023, med en ökning av andelen sålda elbilar till 39 procent av totalen, men att utvecklingen nu väntas stanna av till följd av regeringens politik.
– Regeringen litar på att klimatmålen ska nås med fler eldrivna fordon, men konsumenten får ingen stimulans att välja dem – tvärtom är det nu reapris på fossil diesel. Ekvationen går inte ihop och nu behövs snabb ny stimulans till framtidens fordon, säger Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet i en kommentar.
Bakgrunden är att regeringen hösten 2022 tog bort klimatbonusen för elbilar med en dags varsel. Samtidigt har man öronmärkt enorma satsningar till bilister (bara om du tankar fossilt). 6,5 respektive 6,7 miljarder satsades på att sänka priset på fossila bränslen i budgetpropositionerna för 2023 och 2024.
Men inte bara omställningen från fossilt till el har bromsats upp. Det har också blivit mindre fördelaktigt att åka kollektivt. Ekot rapporterade nyligen om att flera regioner nu planerar att höja biljettpriset i kollektivtrafiken, eftersom ekonomin helt enkelt inte går runt. SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, fick inte i närheten av vad de krävde inför att budgeten presenterades i september.
Vem hade kunnat tro att sänkta priser på bensin och slopat stöd till elbilar skulle bromsa upp omställningen?
Foto: Eric McLean, unsplash.