Under snart ett år har tyskar med en och och samma månadskort kunnat resa på nästan alla lokalbussar, tunnelbanor och spårvagnar i hela landet för bara 550 kronor i månaden. Och resultatet är inget annat än en succé.
Enligt Deutsche Bahn har antalet tågresenärer i hela landet ökat med 16 procent. Och tittar vi enbart på sträckor som omfattas av den så kallade Tysklandsbiljetten ökade dessa med hela 25 procent från april till juni förra året, enligt en artikel i den tyska tidningen RedaktionsNetzwerk Deutschland.
Enligt siffror från Deutsche Bahn har omkring 60 procent av passagerarna som använder Deutsche Bahns kollektivtrafik eller regionala tjänster tecknat en Tysklandsbiljett. Och 8 procent av alla som tecknat månadskortet är nya kollektivtrafikresenärer.
Därmed är det billiga månadskortet också en stor vinst för klimatet. Enligt Tysklands kontor för nationell statistik ledde de så kallade 9-eurobiljetterna (ett tidigare initiativ för billiga månadskort i Tyskland) till att 1,8 miljoner ton CO2 kunde minskas, från resor som annars skulle ha gjorts med bil.
I Sverige har tysklandsbiljetten gett eko. Miljöpartiet var snabbt ute och ville kopiera konceptet i form av ”Sverigekortet”, och Vänsterpartiet följde sen efter med sin ”Sverigebiljett”. Regeringen har dock valt rakt motsatta strategin. Man har valt att ensidigt subventionera fossila bränslen och tillåtit kollektivtrafikens biljettpriser att rusa i höjden. Priser höjs i bland annat Västra Götaland, Stockholm, Örebro och Gävleborg.
Foto: Markus Winkler, unsplash