I EU:s återhämtningsfond efter Corona finns 3,45 miljarder euro avsatta för Sverige (nästa 40 miljarder kronor). Pengarna skulle gå till en lång rad angelägna investeringar för till exempel järnvägen eller naturskyddet. Men i dagsläget har Sverige inte sökt några pengar, och är heller inte kvalificerade för att få bidraget. Detta till följd av regeringens beslut att sänka inblandningen av biodrivmedel i fossila bränslen (reduktionsplikten). Det rapporterar DN som granskat frågan.
Bakgrunden är att Sverige skickade in en åtgärdsplan till EU-kommissionen 2021 där man beskrev hur utsläppen skulle minska inom transportsektorn, bland annat genom reduktionsplikten. Som bekant har Sveriges nya regering fattat beslut om att överge denna politik. Därför väntas utsläppen öka i stället för att minska från transportsektorn.
Problemet är att regeringen hittills inte presenterat något annat förslag på hur utsläppen ska minska. Svaret på den frågan skulle komma i en utredning, men utredningen föreslog i stället ytterligare en utredning, som ännu inte tillsatts.
Under tiden ”bulkar” Sverige för fulla muggar, vi lägger alltså på oss mer utsläpp för att orka sänka dem sedan – oklart hur. Det är en strategi som ännu inte imponerat på EU-kommissionen.