Storbritannien storsatsar på gång och cykel

Den nya regeringen i Storbritannien har bestämt sig för att satsa ”oöverträffade” nivåer av medel på gång och cykel. Detta som ett led i att förbättra folkhälsan och minska utsläppen. I Sverige gör regeringen tvärtom.

Lorentz Tovatt

create 2024-08-28 update 2024-08-28

För några veckor sedan tillträdde den nya Labour-regeringen i Storbritannien och har hittills mest tvingats ägna sig åt att hantera de högerextrema och våldsamma upploppen som förekommit runt om i landet.

Men i det mindre mediala landskapet presenteras samtidigt ny politik inom andra områden – bland annat inom miljöområdet. Landets nya infrastrukturminister Louise Haigh har i dagarna presenterat en ny linje för ”aktiva transportmedel”, det vill säga gång och cykel. Och hon lovar en storsatsning – ”oöverträffad” i Storbritanniens historia.

Precis som i Sverige är transportsektorn den största utsläpparen i Storbritannien. Och precis som i Sverige är de absolut flesta bilresor som sker kortare än en mil. Detta är enligt Labour starka skäl till att satsa på gång och cykel. Men det finns andra skäl.

En nationell nätverk av säkra cykelvägar kan minska antalet läkarbesök ”med hundratusentals, om inte miljontals per år” eftersom det skapar mer fysisk aktivitet i vardagen, säger Louise Haigh, som även sitter i regeringens styrelse för hälsoinsatser.

– Vi befinner oss i en klimatkris. Vi befinner oss i en hälsokris. Att få människor att gå, cykla och röra sig mer är avgörande för att lösa båda dessa kriser på kort och lång sikt,” säger hon i en intervju med The Guardian.

Precis som i Sverige har cykelinfrastrukturen historiskt sätt haft en svag finansiering. Det är detta som nu ska ändras. Brittiska regeringen lovar långsiktiga finansieringslösningar både för gångtrafiken och för cykeltrafiken.

I Sverige har regeringen gjort motsatsen. Den enda nationella finansieringen som funnits för cykelinfrastruktur – stadsmiljöavtalen – avvecklas just nu.

Foto: News Øresund – Johan Wessman

Dela