Flygbolaget BRA gav i september beskedet att de lämnar Bromma flygplats och flyttar över trafiken till Arlanda. Därmed försvinner 90 procent av all flygtrafik från Bromma, något som nu kan leda till färre stockholmslinjer och att Bromma stängs i förtid.
Detta har fått näringslivsaktörer runt om i landet att gå (flyga?) i taket, de vill ju kunna fortsätta använda Bromma som en bussterminal – en liknelse gjord av Roger Hammarström, verksamhetschef på företagarföreningen Tillväxt Gotland.
Men näringslivsaktörerna får nu mothugg – från flygbranschen själva. I en intervju med Di ondgör sig flygbolaget BRA:s ägare Per G Braathen över att folk slutat flyga i tjänsten.
– Folk måste börja flyga i jobbet igen i stället för att gömma sig i bil eller på tåget, säger han.
BRA har balanserat på randen till konkurs och genomfört två rekonstruktioner sedan pandemin.
– Marknaden faller som en sten, säger Per G Braathen till Di.
Tiden när BRA stod för en femtedel av inrikesflyget med flyg till tolv orter från Bromma kommer inte tillbaka?
– Aldrig. Pandemin är en sak, men flygskammen har dräpt Bromma, säger han.
Den är uppenbarligen väldigt mäktig, den där flygskammen, inte minst eftersom Per G Braathen tidigare lovat att Bromma aldrig kommer stänga.
Bromma flygplats har under många år blött pengar. Och värre kommer det nu bli. I och med att BRA nu lämnar flygplatsen försvinner 90 procent av alla flyglinjer. Om flygplatsen inte läggs ner lär konsekvensen bli att det är skattebetalarna som tvingas ta smällen, något som nu riskerar bli verklighet efter att statsminister Ulf Kristersson vägrat fatta ett avvecklingsbeslut.
Foto: News Oresund