Minskat flygande håller i sig: minus 23% sedan 2019

Foto: Ramon Kagie, unsplash

Trenden med minskat flygande tycks hålla i sig. 2024 genomfördes totalt 32 miljoner flygresor från svenska flygplatser, en kraftig minskning sedan innan pandemin då siffran låg på 40 miljoner.

Redaktionen

create 2025-01-13 update 2025-01-13

Nya siffror över antalet flygresor 2024 visar visserligen på en svag ökning jämfört med 2023, närmare bestämt en procent. Men jämfört med nivåerna som rådde innan pandemin, dvs 2019, är det betydligt färre som väljer flyget. 2019 var antalet flygresor 40 miljoner, 2024 endast 32 miljoner, enligt Swedavia.  

Den stora minskningen har skett på inrikesflyget. SVT har tidigare rapporterat om att hälften av passagerarna lämnat inrikesflyget på fyra år. Flera olika aktörer inom flygindustrin lyfter fram så kallad ”flygskam” som ett av skälen till att folk i flyger i lägre utsträckning. Men fenomenet skulle lika gärna kunna beskrivas som ett växande klimatengagemang och en vilja att ta ansvar för sina egna utsläpp. Och detta är i så fall på goda grunder, flyget i Sverige drivs fortfarande till 97,7 procent av fossila bränslen.

Effekten av detta för klimatets del är mycket välkommen. Färre flygresor innebär minskade utsläpp (återigen: eftersom flyget till största del tankar fossilt). Men även om resenären väljer att betala extra för att flygbränslet ska vara förnybart orsakar flyget stora utsläpp. Detta eftersom även förbränning av förnybart bränsle ger en avsevärd höghöjdseffekt. På grund av höghöjdseffekten går det alltså inte att lösa flygets klimatutmaningar endast med förnybart bränsle.

Men minskat inrikesflygande kan få ännu större klimateffekter. Swedavia ”varnar” nämligen för att färre resenärer kan leda till att flera flyglinjer faktiskt läggs ner. Det är dåliga nyheter för flygbranschen men goda nyheter för den som värnar mer hållbara transportsätt. 

Detta har fått regeringen att agera. Regeringskansliet har nu antagit en ny resepolicy, som gäller för statsråd såväl som tjänstemän. Den är numera ”färdmedelsneutral”. Den uppmanar alltså inte regeringskansliets anställda att välja tåg framför flyg. 

I den tidigare resepolicyn var formuleringen tydlig:

”Vid inrikes tjänsteresa bör tåg väljas om inte tidsvinsten med flyg blir minst två timmar vardera på utresan och på hemresan”.

I den nya resepolicyn finns inte längre någon sådan formulering kvar. I stället finns en allmänt hållen formulering om att ”resor till och från mötet göras med minsta möjliga miljöpåverkan”.

Detta trots att en flygresa mellan exempelvis Stockholm och Göteborg kan orsaka utsläpp som är 50 000 gånger större än motsvarande tågresa.

Dela