På en pressträff idag presenterade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) den så kallade klimatbilagan. Det är en särskild bilaga i regeringens budget som redovisar vilken effekt den första politiken har på utsläppen.
Men själva bilagan lyste med sin frånvaro. Istället fick journalisterna glatt lyssna till de två ministrarnas skryt om att EU:s så kallade ESR-mål nu väntas uppnås. Bilagan blir offentlig först imorgon när budgeten presenteras.
Och kanske var det inte så konstigt att ministrarna uppehöll sig vid just ESR-målet. Det är nämligen det mål som går att uppnå genom att bokföra utsläpp på ett annat sätt och flytta dem mellan sektorer.
Men utöver det ser regeringen också ut att missa alla andra klimatmål, de som är beslutade av Sveriges riksdag och som regeringen är bundna att följa. Nu kan Klimatgranskaren avslöja med hur mycket.
I den klimatbilaga som blir offentlig först i samband med budgeten står att gapen till de nationella 2030- och 2040-målen är 7,1 respektive 4,0 miljoner ton. Vidare framgår det att förslagen i regeringens budget preliminärt bara minskar gapet med 0,4 miljoner ton till 2030.
Men i redovisningen finns också en rad formuleringar som bjuder in till fler frågor. Bland annat anges att man inte kunnat beräkna politikens effekt på klimatmålet 2040 och inte heller på det särskilda etappmålet för transporternas utsläpp som finns till 2030. Detta trots att båda kunde beräknas i förra årets budget. Gapet till målet för inrikes transporter är alltså enligt den senaste beräkningen 5,9 miljoner ton.
Sammanfattningsvis är Sverige alltså långt ifrån att nå de lagstadgade klimatmålen och de förslag som nu finns i regeringens budget hjälper oss ytterst marginellt att ta oss närmare.