Bra för klimatet: inrikesflyget minskar kraftigt

Foto: Mohammad Saifullah, unsplash

Trots enorma snuttefiltar i form av miljardbidrag, stödköpta flygbiljetter och förslag om sänkt flygskatt fortsätter trenden: inrikesflyget rasar.

Redaktionen

create 2024-07-04 update 2024-07-04

Det är Svenska Dagbladet som rapporterar om att flygplatser kommer ”i kläm” (!) när inrikesflygandet nu minskar kraftigt. Perspektivet är något märkligt. Minskat flygande är dåliga nyheter för Swedavia (bolag som äger flygplatser) och för flygbolagen. För klimatet är det ju däremot goda nyheter, eftersom flyget till 97 procent drivs av fossila bränslen. Men varför låta en sådan petitess stjäla fokus från den större berättelsen om flygindustrins hjärtesorg?

Under juni minskade inrikesflygandet med hela 20 procent, jämfört med samma period året före. Det visar nya siffror från ovan nämnda Swedavia.

Det intressanta är också att flygandet minskar trots enorma snuttefiltar från både stat och kommun. Miljardbidrag till flygplatser i vårbudgeten, kommuner som uppmanar sina anställda att flyga mer, och nu senast en öppning för att sänka flygskatten. Det tycks inte räcka.

Det verkar helt enkelt som om många företag kommit fram till att det är smartare att försöka hålla möten digitalt i den mån det går. Dessutom uppmanar många kommuner fortfarande sina anställda att ta tåget.

Så kan vi naturligtvis inte ha det, anser Swedavia.

– Jag är allvarligt orolig. Det här påverkar möjligheterna att flyga från flera orter och hotar Sveriges konkurrenskraft, säger Charlotte Ljunggren direktör för marknad och försäljning på Swedavia till SvD.

Nyheten om minskat flygande går i linje med det som tidningen Sveriges Natur och nyhetsbyrån Newsworthy rapporterade om för ett tag sedan:

Svenska folket flyger nu betydligt mindre än innan pandemin. Det är välkänt att det blev ett rejält hack i kurvan när pandemin bröt ut våren 2020, och resandet nästan gick ner till noll. Sedan dess har kurvan vänt uppåt igen, men nu tycks den ha planat ut. Och den är inte i närheten så hög som den var 2019.

En annan förändring är att svenskarna väljer resmål som ligger betydligt närmare Sverige i högre utsträckning än tidigare. Långväga resmål som Kina, USA, Karibien och Thailand minskar rejält.

Det finns säkert några fossila särintressen som är ledsna över detta, men vi kan nog lita på att SvD Näringsliv letar upp dessa och låter dem gråta ut i en artikel inom en snar framtid.

 

Dela