Tidigare i år kom nyheten att SJ vill lägga ner nattågslinjerna mellan Göteborg och Umeå samt mellan Göteborg och Duved/Åre. Bolaget anser inte att linjerna är lönsamma, och för att rädda dem skulle det krävas att regeringen avsätter pengar för att upphandla sträckan.
Det kommer man dock inte göra. När budgeten lades fram förra veckan stod det klart att det inte blir en enda ny krona för att rädda några nattåg. I en tidigare intervju med P4 Västerbotten motiverade infrastrukturminister Andreas Carlson beskedet: ”För de resenärer som vill åka nattåget finns fortsatt möjlighet till detta via Stockholm”.
Svenska Turistföreningen (STF) är nu mycket besvikna. Av en enkät som besvarats av 30 000 medlemmar till STF framgår att nästan hälften säger att de kommer att ta bilen istället om nattågen slutar rulla.
– Den här budgeten lirar inte med den stora viljan att resa med nattåg i Sverige, vare sig man ska turista, arbetspendla eller hälsa på släkten. Förhoppningsvis räcker de pengar regeringen sätter av till nattågen mellan Narvik och Stockholm, men den här budgeten räddar inte nattågen mellan Stockholm, Västsverige och Norrlandskusten/Jämtland, säger Maria Ros-Hjelm, generalsekreterare Svenska Turistföreningen.
När det gäller flyget öppnar dock regeringen plånboken, och det rejält. Flygskatten ska nu tas bort, till en summa av 1,8 miljarder i inkomstbortfall. För en bråkdel av summan hade regeringen kunnat rädda nattågslinjerna från Göteborg till Norrland.
Men det är inte allt. Redan i vårbudgeten fick flyget en miljardsatsning för att undvika avgiftshöjningar och hålla nere biljettpriset. Till råga på allt lades ett nytt uppdrag till Trafikverket om att ge kommunala och regionala myndigheter möjlighet att komplettera det statliga utbudet av flyglinjer med allmän trafikplikt.
Eftersom flyget till 99,4 procent drivs av fossila bränslen, och någon större förändring av detta inte kommer ske på lång tid, innebär ökat flygande också ökade utsläpp.
Foto: Balazs Busznyak, Unsplash