Vi såg effekten redan i mars. Och i april blev det ännu tydligare: elbilarna backar. I stället ökar andelen sålda bensin- och dieselbilar kraftigt. Nu varnar experter för att denna utveckling kommer eskalera så länge regeringen inte återinför någon form av styrmedel.
2030-sekretariatet rapporterar:
I april stod elbilarna för 33,7 procent av nybilsmarknaden mot 41,6 procent i mars, medan bensin- och dieselbilar ökar. I mars var en elbil etta bland nyregistreringarna, i april är första elbil trea. 2030-sekretariatet konstaterar att det branschen varnade för när bonusen för elbilar togs bort nu inträffar: allt fler privatpersoner ratar eldrivet.
Lägg därtill detta skrämmande faktum: Elbilsandelarna backar trots att det fortsatt levereras elbilar som köptes innan bonusen togs bort. Vad ska då inte framöver, när det börjar levereras bilar som beställdes efter att bonusen togs bort?
Det var i november förra året som regeringen och SD meddelade att hela bonusen på 50 000 skulle tas bort från en dag till en annan.
De fullständiga siffrorna ser ut så här och kommer från Mobility Sweden:
I april registrerades 20 586 nya personbilar, fördelat på:
- Eldrift 33.7% (41.6% mars 2023)
- Bensin 23.0% (21.2%)
- Laddhybrid 22.1% (18.3%)
- Diesel 10.1% (7.6%)
- Elhybrid 8.3% (8.8%)
- Etanol 2.2% (2.1%)
- Biogas 0.6% (0.4%)
Regeringen pratar gärna om elektrifiering som en av sina viktigaste klimatåtgärder. Men hur smart är det då att bromsa den på det här sättet?