Det är sajten elbilen.se som rapporterar om Frankrikes nya höjda straffskatt på de törstigaste bensin- och dieselbilarna. För bilar i den högsta klassen med ett utsläpp på över 193 gram koldioxid per kilometer tillkommer från och med nästa år en straffskatt på 70.000 euro, eller knappt 800.000 kronor, enligt sajten. Från 2027 blir skatten ännu högre, motsvarande en miljon kronor.
Straffskatten används för att finansiera en klimatbonus som går till elbilar. Utöver detta finns i Frankrike en lång rad andra styrmedel som bonus för inköp av begagnade elbilar, elbox-bonus och bonus för eldrivna motorcyklar.
I Frankrike har man också infört ett särskilt statligt stöd som ska göra det möjligt att leasa en elbil för bara 100 euro (1 160 kr) i månaden. Men erbjudandet gäller inte för vem som helst. Det finns en del kriterier som köparen måste uppnå för att ta del av leasingsubventionen. Bland annat måste hushållet ha en årsinkomst på under 14 100 euro (164 000 kronor). Dessutom måste bilen vara en de av utvalda bilmodellerna som är tillverkade i Europa. Det rapporterar sajten Allt om elbil. Frankrike har också höjt bonusen för den som köper en elbil.
Sverige har valt en diametralt annorlunda väg. Regeringenspartierna har tillsammans med SD tagit bort bonusen för den som köper en elbil. Samtidigt har man valt att satsa ett stort antal miljarder på att sänka priset på fossila bränslen för den som åker bil. Den som åker kollektivt har i stället fått se biljettpriset öka i minst 11 av landets regioner.
Foto: Pierre Blaché, unsplash