Hundratals subventionerade privatjets flyger imorgon till Davos

När världens ledare imorgon samlas i Davos för World Economic Forum väntas många ta sig dit med privatjet. I Sverige och i andra länder subventioneras privatflygen kraftigt trots deras svindlande klimatutsläpp.

Emma Wikström

create 2023-01-15 update 2023-01-15

Nedräkningen till World Economic Forum i Davos har börjat och imorgon går startskottet. Till mötet förväntas över 2 500 deltagare varav många tar sig till mötet med privatjet. Under World Economic Forum 2022 uppskattar CE Delft att resandet med privatjet till och från mötet med ca 500 privatflyg orsakat sammanlagt 9 700 ton CO2-utsläpp. Detta motsvarar utsläppen från 35 000 genomsnittliga bilar tur-och-retur mellan Paris och Davos (ca 750 kilometer).

Att tanka en privatjet är nästan hälften så dyrt som att tanka en fossilbil. Samtidigt motsvarar 10 minuters åkande i en privatjet samma mängd utsläpp som det genomsnittliga bilåkandet under ett kvartal. Jämfört med kommersiellt flyg är privatflygens klimatpåverkan 5–14 gånger större.

Trots detta står idag privatflyget inte för sina klimatkostnader i Sverige. Tvärtom uppger Dagens ETC:s granskning att privatflyget subventioneras med hundratals miljoner kronor i skattelättnader och statsbidrag årligen.

Naturskyddsföreningen kräver att regeringen agerar:

– Det är något Sverige definitivt behöver göra något åt. Utsläppen per passagerare är brutalt stora. Det är en liten skara människor som upptar en stor del av vårt utsläppsutrymme genom att transportera sig på det sättet, säger David Kihlberg, organisationens klimatchef.

I en enkät ETC skickat till riksdagens partier svarar endast V, C och MP ja på frågan: Bör resor med privatjet beskattas högre? S tar inte ställning, SD är emot all flygskatt och regeringen svarar inte alls vilket innebär att stöd för förslaget idag saknas i riksdagen.

Detta var inte första gången partierna fick ta ställning till frågan. När partiernas EU-parlamentariker 2022 fick ta ställning till att slopa undantag för privatflyg och bland annat inkludera dem i EU:s system för utsläppsrättshandel röstade M, SD, KD, L och även C emot detta.

Andra europeiska länder väljer att gå före. Både Belgien och Frankrike planerar att införa nya beskattningar på privatflygen. Men när World Economic Forum går av stapeln imorgon och privatflygen landar i Davos sker det subventionerat och obeskattat. Hur många World Economic Forums kommer att gå innan privatflygen betalar för sina klimatkostnader?

Dela