Från och med i år har BRA Flyg lämnat Bromma Flygplats, vilket innebär att 90 procent av flyglinjerna nu är borta. Nu drivs den vidare nästa enbart för de fåtal privatjets som använder den.
Utvecklingen har satt flygplatsen i existentiell kris. I ett hemligt brev till regeringen meddelar den statliga flygplatsägaren Swedavia att det nu står ”bortom allt tvivel att det helt saknas affärsmässig grund för Bromma att drivas vidare”.
Nu ger regeringen besked – flygplatsen ska värnas. Det framkommer i SVT Agenda, då även BRA:s ägare intervjuas om deras beslut att lämna flygplatsen.
– Den väldigt enkla förklaringen är att till skillnad från nästan alla andra länder så har svenska passagerare slutat flyga, säger Per G Braathen.
Men trots att svenskarna vänder inrikesflyget ryggen så har Bromma fortfarande kvar sina största supportrar – regeringen.
– Vårt besked om att det inte kommer fattas beslut om att avveckla Bromma under mandatperioden, det ligger fast, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i Agendas inslag.
Konsekvensen blir nu att det antingen blir skattebetalarna eller andra flygresenärer som tvingas ta kostnaden. Om skattemedel inte skjuts till kommer Swedavia kraftigt behöva höja avgifterna för andra flygplatser ute i landet, vilket riskerar att leda till att även de tvingas stänga.
Frågan är hur länge skattebetalare och resenärer från andra flygplatser ska finna sig i att tvingas betala för enskilda personers privatjets.