Företaget Västflyg fälldes nyligen av Reklamombudsmannen för att man kallat sina flygningar ”hållbara”. Alla som har den minsta kunskap om flygbränsle vet att detta omöjligt kan vara sant. Men det lustiga var hur företaget försvarade sig:
”…Ordet hållbart i annonsörens banner syftar faktiskt enbart på social hållbarhet. De flesta av passagerarna åker till eller från Stockholm i sitt arbete och flyget löser mångas behov av att ha ett familjeliv vid sidan av arbetet.”
Yeah, right. Trots att företaget illustrerade reklambilden med ett vidsträckt skogsområde och en flod menade man endast ”hållbar” i bemärkelsen att ”hinna hem i tid”. Men faktum är att det räcker att titta igenom företaget sociala medier-kanaler för att se att inte ens detta stämmer. Så här skriver Västflyg på sitt instagramkonto:
”Vi kör nu alla våra avgångar på högsta möjliga inblandning av förnybart flygbränsle […] Tack till våra samarbetspartners för att ni är med i satsningen som möjliggör ett mer hållbart företagsresande med flyget”.
”Hållbart” syftar alltså visst på bränslet och klimatutsläppen i företagets reklam. Västflyg drog en rövare och hoppades att Reklamombudsmannen inte skulle syna bluffen.
Sedan Klimatgranskaren uppmärksammat Västflyg har också ETC granskat fallet, och funnit att företaget fortsätter beskriva sin verksamhet som ”hållbar” trots att man fällts av Reklamombudsmannen (efter att ETC publicerade sin artikel tycks dock nedan nämnda formuleringar om ”hållbarhet” ha plockats bort):
När Dagens ETC undersöker saken dyker varianter av ordet ”hållbar” fortfarande upp på flera ställen på hemsidan. Det står till exempel att bolaget ”banar väg för hållbara flygningar med högsta möjliga inblandning av förnybart flygbränsle”.
– Vi är det enda flygbolaget i världen som kör alla våra flygresor på 50 procent förnybart bränsle. Tanken är att vi ska köra på 100 procent, så vi banar väg för hållbara flygningar, ja, säger Anna Petre.På ett annat ställe på Västflygs hemsida påstås ”ett fungerande flyg” vara ”en förutsättning för ett hållbart samhälle”, och hemsidans genomgående färgsättning är grön samtidigt som flygfotot över skogslandskapet är kvar.
Nu återstår att se om någon anmäler Västflyg till Konsumentverket. I så fall kan företaget tvingas betala vite.