Klimatnotan för Kronobergs stödflygande: 125 000 kilo koldioxid

Foto: Claudio Schwarz, Unsplash 

Region Kronoberg och Växjö kommun lägger tiotals miljoner på att stödköpa flygbiljetter, totalt mångdubbelt fler än vad man väntas kunna använda. Klimatnotan för kalaset väntar bli enorm.

Sven Elander

Publicerades create 2025-03-26 Uppdaterades update 2025-03-26

Region Kronoberg och Växjö kommun lägger totalt 28 miljoner på att stödköpa flygbiljetter för att säkra upp en ny flyglinje till Stockholm. Det har vi rapporterat om tidigare.

Men nu står det klart att siffrorna är absurda, på flera sätt. Förra året gjordes endast 85 jobbresor från Region Kronoberg på sträckan, och de senaste åren har regionens personal bara åkt omkring 100 resor tur och retur per år. Mycket talar alltså för att nästan alla av de stödköpta resorna är totalt onödiga. Det avslöjas av Sveriges Radio.

Nu kan vi också avslöja hur stora utsläpp kalaset kommer orsaka: Minst 125 000 kilo. Totalt har nämligen Region Kronobergs och Växjö kommun köpt in 2 000 resor på förhand, och varje resa beräknas släppa ut minst 50 kilo koldioxid i atmosfären.

Enligt regionens resepolicy ska tågresor väljas framför flyg när det är praktiskt möjligt, i syfte att minska klimatpåverkan. Beslutet att stödköpa tusentals flygbiljetter undergräver regionens efterlevnad av de egna miljömålen och resepolicyn. 

Småland Airport har under 2024 tappat nästan 25 procent av sina resenärer. Flygplatsen fick 2024 runt 20 miljoner kronor i stöd från Växjö kommun och Region Kronoberg för att undvika nedläggning. Under vintern 2025 trafikerades flygplatsen endast av charterflyg till Gran Canaria och Teneriffa.

Foto: Claudio Schwarz, Unsplash

Dela