Kritiken: Regeringens politik minskar elektrifieringen

Istället för biobränsle säger sig regeringen vilja elektrifiera transporterna. Men nu kommer svidande kritik mot den förda politiken. Vårbudgeten var ett förlorat tillfälle för elektrifieringen, menar branschföreträdare själva.

Lorentz Tovatt

create 2023-05-08 update 2023-05-08

Igår presenterade regeringen tillsammans med SD sitt förslag om kraftigt sänkt reduktionsplikt. Andelen fossila drivmedel kommer från och med nästa år att kraftigt öka, vilket kommer chocköka klimatpåverkan från svenska transporter och resultera i missat klimatmål 2030.

När regeringen försvarar sitt beslut hänvisar de ofta till att politiken istället borde fokusera på elektrifiering. ”Bara genom mer ren el, elektrifierade bilar och bättre laddinfrastruktur kan vi på riktigt få bort utsläppen från transportsektorn”, skriver partierna på DN Debatt.

Men, när politiken synas så minskas ambitionerna även på detta område i och med regeringens politik. I alla fall om man ska tro elektrifieringsbranschen. I en debattartikel i Aktuell Hållbarhet skriver Håkon Vist, vd för Recharge, om varför regeringens politik leder till minskad elektrifiering.

I höstas tog regeringen bort stödet för köp av elbilar. Efter det har elbilsförsäljningen sjunkit kraftigt. Under det sista kvartalet 2022 såldes 37 013 rena elbilar och under det första kvartalet 2023 har bara 22 904 sålts. Det är en dramatisk minskning med nästan 40 procent på några få månader. Det borde säga sig självt – men utan fler elbilar på vägarna blir det ingen elektrifierad fordonsflotta.

Sedan bonusen togs bort har elektrifieringen bromsat in rejält. Inte nog med att antalet elbilar minskat, många av de elbilar som nu levereras köptes innan bonusen togs bort – något som talar för att minskningen antagligen är ännu större än vad den ser ut att vara.

Nu återstår frågan: utan vare sig biodrivmedel eller elbilar – hur ska regeringen se till att 2030-målet nås?

Dela