Vi har tidigare skrivit om hur Norrköpings kommunpolitiker subventionerar sin lokala flygplats med 30 miljoner om året samtidigt som man lägger ner skolor. Men grannkommunen och den ständige rivalen Linköping vill naturligtvis inte vara sämre.
I Linköping finns nämligen också en flygplats. Den ligger bara 43 kilometer från Norrköpings flygplats, och den subventioneras lika hårt med kommunala skattemedel. 40 miljoner om året får skattebetalarna bidra med.
Men det verkar, inte helt oväntat kanske, vara svårt att få lönsamhet i två flygplatser så nära varandra. Linköpings flygplats går nämligen back med flera miljoner varje år, trots de massiva kommunala bidragen. NT har tidigare rapporterat om hur flygplatsens VD nu kräver statligt stöd för att täcka upp förlusterna.
– Det ska inte vara förbehållet storstäderna att ha en flygplats. Vi har stora fasta kostnader i form av försäkringar, bevakning och så vidare och då går det inte runt när man inte har väldigt många avgångar. Därför väljer många kommuner och regioner att gå in med driftsbidrag, säger flygplatsens VD Camilla Lejon till tidningen.
Samtidigt kommer nyheter om att Linköpings styrande majoritet beslutat att lägga ner fyra grundskolor och elva förskolor.
Är det verkligen rimligt att kommun efter kommun satsar mångmiljonbelopp på att hålla en egen flygplats under armarna, samtidigt som välfärden går på knäna? Och är det rimligt att staten går in och täcker upp förlusten när flygplatsen trots de kommunala bidragen går back år efter år?