I måndags kväll (6/5) röstade Stockholms kommunfullmäktige slutligen ja till att införa så kallad miljözon klass 3 i en del av City. Det är den strängaste typen av förbud för smutsiga bilar och innebär att inga bensin- eller dieselbilar får köra i området. Beslutet välkomnas av borgmästarna i Paris, Milano och Köpenhamn. Sannolikt också av de boende i området, eftersom en majoritet av stockholmarna är positiva till att ta bort de farliga avgaserna från sin stad.
Syftet med förbudet är att förbättra luftkvaliteten, som i dagsläget är då dåligt att det tar ca 1000 stockholmares liv varje år. De som drabbas hårdast av den dåliga luften är barn och äldre.
Men Moderaterna är arga. Jättearga. Det moderata oppositionsrådet Dennis Wedin har meddelat att han tänker ta fajten för fossilbilarna. Partiet ska överklaga beslutet till Länsstyrelsen, rapporterar DN. Enligt Dennis Wedin behöver det utredas om platsen faktiskt är ett särskilt miljökänsligt område. Han menar också att införandet av en miljözonen skulle ställa till med betydande problem för flera företag.
Moderaternas lösning är i stället fler motorvägar. Och nu pratar vi inga små snuttar utan rejäla grejer för tiotals miljarder. Partiet vill omgående bygga Östlig förbindelse, en tunnel under Saltsjön.
Frågan är hur framgångsrik den moderata strategin kommer bli. De konservativa i London led just ett svidande nederlag i borgmästarvalet efter att ha drivit en hård kampanj för fossilbilisters rätt att köra i stan.