Miljardbelopp till 25 nya höghastighetståg – ”SJ har startat sitt största investeringsprogram någonsin”

Photo by Konstantin Planinski on Unsplash

Nya höghastighetståg med hastigheter upp till 260 km/h ska trafikera sträckan Stockholm-Köpenhamn och Stockholm-Oslo. Redan mellan 2026 och 2028 planeras tågen vara i bruk. Frågan är: Klarar regeringen av att tillhandahålla en järnväg för tågen?

Jorunn Fagerström

create 2023-12-20 update 2023-12-20

De 25 nya höghastighetstågen förväntas ge fler, snabbare och bekvämare tågresor i Sverige.

”SJ har startat sitt största investeringsprogram någonsin och om några år kommer vi att ha en av Europas modernaste fordonsparker. Det är absolut nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta att bidra till såväl klimatmålen som tillväxten i Sverige”, säger SJs fordonsdirektör Arvid Fredman i ett pressmeddelande idag.

Investeringen möjliggörs av ett låneavtal på 1,75 miljarder kronor som SJ har slutit med Europeiska investeringsbanken, EIB. EIB ägs av EU:s medlemsstater och finansierar projekt som bidrar till EU:s gemensamma mål.

”Mer investeringar i hållbara transportsätt är avgörande för att mildra klimatkrisen. Vi vid EIB är därför mycket glada över att kunna stödja SJ, eftersom bolaget nu investerar i uppgraderade och moderniserade höghastighetståg för att tillgodose den växande efterfrågan i Sverige och i vissa av dess grannländer att resa med tåg” säger EIB:s vicepresident Thomas Östros.

Ett orosmoln är Sveriges mycket eftersatta järnvägsnät. Underhåll av järnvägen är statligt ansvar och regeringen har fått emotta hård kritik kring hur detta sköts. I november skrev Klimatgranskaren om hur regeringens föreslagna nivå på underhåll beskrivs som ”helt otillräcklig” i rapporten Järnvägslyftet.

I en intervju med HD och Sydsvenskan i oktober vittnar SJ:s chef Monica Lingegård om att staten inte gör de investeringar som krävs. ”Det är märkligt att vi inte vågar investera i mer räls. Järnvägen är ju ett unikt och väletablerat sätt att ordna energieffektiva och klimatsmarta transporter” säger hon i intervjun.

Persontrafik på järnväg ökar dubbelt så snabbt i Sverige som i resten av EU. En fortsatt ökning förväntas. Utvecklingen är efterlängtad – men är regeringen med på tåget?

Dela