Det var i början av hösten 2024 som klimatminister Romina Pourmokhtari (L) presenterade sin ”gyllene lösning” för att nå klimatmålen till 2030. Reduktionsplikten, inblandningen av förnybara bränslen i bensin och diesel, skulle höjas lite grann och därmed skulle klimatmålet kunna nås.
Många har ifrågasatt om denna plan håller. I dag får man säga att den slutligen sprack helt och hållet. Klimatpolitiska rådet konstaterar i sin nya granskning att regeringen, även med de nya förslagen, inte ens är nära att uppnå EU:s klimatmål till 2030.
Ett stort problem är att regeringen baserat hela sin kalkyl på ett orealistiskt scenario Det fanns nämligen flera scenarier över hur användningen av fossila drivmedel skulle påverkas till följd av regeringens politik. Regeringen valde här att utgå från det mest optimistiska scenariet. Tyvärr går det redan nu att se att detta var helt orealistiskt.
Så här skriver Klimatpolitiska rådet i sin analys:
”När regeringens bedömde att Sverige kommer att nå EU-åtagandet byggde de på scenariot med lägre förväntad drivmedelsanvändning. Om regeringen i stället hade valt scenariot med högre drivmedelsanvändning skulle Sverige med stor marginal missa EU-åtagandet till 2030, även om vi maximalt nyttjande regelverkets flexibiliteter. Hur drivmedelsanvändningen utvecklas har alltså stor påverkan på Sveriges möjligheter att nå EU-åtagandet i ESR. Det finns två indikationer på att drivmedelsanvändningen under 2023 och 2024 har varit högre än vad regeringen antagit:
1. Utsläppen från inrikes transporter och arbetsmaskiner blev under 2023 drygt en halv miljon ton högre än regeringen antagit i sitt scenario där ESR-åtagandet nås. Dessa två sektorer står för den absoluta merparten av drivmedelsanvändningen.
2. Enligt Drivkraft Sverige har koldioxidutsläppen under 2024 från bensin, diesel och fordonsgas ökat med 22 procent jämfört med 2023279. Det är en större ökning än vad regeringen antagit för inrikes transporter i scenariot där ESR-åtagandet nås”.
Klimatministerns löfte, som utställdes så sent som för ett halvår sedan, har nu gått upp i rök. Kanske var det därför som hon, som första klimatminister någonsin, valde att utebli från rådets presentation.