Regeringens stopp för ökad inblandning av biodrivmedel har mött hård kritik. Ansvariga myndigheter och expertorgan har gång efter gång varnat för att tilltaget innebär missade klimatmål. Beslutet innebär sannolikt miljardbelopp i skadestånd till EU, men också risk för att Sverige dras inför EU-domstolen.
Nu kommer nästa smäll för regeringen. Själva bakgrunden till att regeringen valt att minska inblandningen av biodrivmedel är att de vill få ner priset för bensin och diesel. Men nu har EU beslutat om ett nytt handelssystem för utsläpp som även inkluderar transporter. Ambitionen är att prissätta en större del av EU:s alla utsläpp och detta görs bland annat genom att drivmedelsleverantörerna nu måste köpa sig utsläppsrätter.
Problemet för regeringen? Jo, i EU:s nya handelssystem får man rabatt om man har en hög andel biodrivmedel. I och med att regeringen vill sänka andelen biodrivmedel minskar denna rabatt – vilket alltså höjer drivmedelspriset.
– Om man har mindre biobränslen och mer fossilt kommer utsläppshandeln slå igenom mer på bränslepriset, säger Daniel Engström-Stenson, handläggare på Naturvårdsverket, till Dagens Nyheter.
Regeringens svar? I DN:s artikel öppnar miljöminister Pourmokhtari då istället upp för sänkning av koldioxidskatten. Det återstår att se hur den reformen finansieras, är det återigen med slopade miljöanslag?